Úterý 21. září. Svátek má Matouš.

Majitelé iphonů využívají chytré platby výrazně častěji než lidé s Androidem

Banky 28.07.2021 | 12:45 0 Komentářů

Majitelů smartphonů s jablkem ve znaku je na českém trhu necelá třetina. Ovšem mezi uživateli digitalizovaných karet jsou „jablíčkáři“ nad „googlisty“ v převaze. Data z Banky CREDITAS tak potvrzují teorii, že uživatelé Apple si rychleji oblíbí nové služby a využívají je častěji.

Každý čtvrtý majitel platební karty si ji digitalizoval do jedné ze služeb Apple Pay, Google Pay nebo Garmin Pay. „Když srovnáme jednotlivé platformy, ukazuje se, že u Androidu si kartu zdigitalizuje zhruba každý pátý uživatel, u Apple je to každý druhý,“ popisuje ředitel digitálního bankovnictví, rozvoje a inovací CREDITAS Zdeněk Grossmann. Zároveň dodává, že je potřeba brát v potaz, že jedna karta může být „tokenizována“ na více různých zařízeních.

Uživatelé Apple jsou na prvním místě žebříčku prakticky ve všech srovnatelných ukazatelích. Mají mírně vyšší průměrný počet transakcí za měsíc (2,03 oproti 2,01 u Android Pay a 1,8 u Garmin Pay), ovšem výrazně vyšší měsíční celkovou útratu (1200 korun, zatímco Android 1081 a Garmin 1019).

Čísla samozřejmě souvisí s tím, jak často lidé bezkontaktní platby mobilem (nebo jiným chytrým zařízením) používají. Zde se dají uživatelé rozdělit zjednodušeně na dvě poloviny. Na „občasníky“, kteří mají 1-5 použití měsíčně, a ty, kteří téměř neplatí jinak. „V dubnu 2021 například bylo zaznamenáno u jediné karty s Apple Pay 118 transakcí, nebo 52 transakcí u hodinek Garmin,“ poznamenává Zdeněk Grossmann. „S tím, jak jsou terminály stále častější a lidé zvyklejší, očekávám, že bude podíl často platících uživatelů narůstat a do pár let budou tvořit výraznou většinu,“ dodává.

Dalším zajímavým rozdílem je způsob použití digitalizované karty v posledních šesti měsících. U všech nástrojů drtivě převažuje platba přímo na terminálu obchodníka a občas (kolem 2 % případů) výběry z bezkontaktního bankomatu. Ovšem lidé s iPhonem mnohem častěji realizují online platby. U Google Pay tvoří z hlediska počtu necelá 3 % použití, u Apple Pay to je skoro 11 %. „Jde hlavně o větší propojení aplikací v iStore přímo s formou platby, což u Androidu tak časté není. Apple je zkrátka poměrně uzavřený a hodně propojený ekosystém, který je velmi komfortní, aby v něm uživatele udržel co nejvíc,“vysvětluje rozdíl Zdeněk Grossmann.

Zajímavé jsou i rozdíly podle pohlaví a věku. Prakticky pro všechny věkové skupiny a technické platformy platí, že častěji užívají digitalizované karty muži než ženy, v poměru 2:1 až 3:1. Jedinou výjimkou jsou mladí lidé do 18 let s iPhonem, kde je více dívek než chlapců. Největší díl uživatelů jinak tvoří lidé nad 40 let věku a lidé v rozmezí 30-40 let. „Rozhodně se ukazuje, že lidé středního věku nemají s novými technologiemi problém. A co vidíme v praxi, i senioři si velmi často tyhle služby rychle oblíbí,“ dodává Zdeněk Grossmann.

Banka CREDITAS umožnila využívání služby Google Pay v květnu 2019, krátce poté přibyla Garmin Pay pro chytré hodinky. Službu Apple Pay zavedla v únoru 2020.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.