Neděle 20. června. Svátek má Květa.

Koruna se dnes ani nepohnula, zlotý a forint mírně ztratily

Investice 01.09.2016 | 20:03 0 Komentářů

Navzdory zajímavému ekonomickému kalendáři byl dnešní kurzový vývoj na středoevropských devizových trzích velmi klidný. Maďarský forint mírně oslabil o necelé čtvrt procento, když trh reagoval na snížení PMI indexu průmyslové aktivity za srpen. Naopak Polský PMI si polepšil, což vedlo k tomu, že oslabení zlotého bylo minimální. Česká koruna se tradičně nepohnula a zůstala i dnes přilepená k úrovni kurzového závazku.

Tuzemský ekonomický kalendář dnes přinesl smíšené signály. Na straně jedné to byla excelentní výkonnost státního rozpočtu, na straně druhé přišly ne příliš povzbudivé zprávy z průmyslu, zejména z toho automobilového.
Hospodaření státního rozpočtu bylo za prvních osm měsíců letošního roku nejlepší od vzniku ČR v roce 1993. Za přebytkem 81,2 mld. CZK stojí na straně jedné vyšší daňové příjmy, na straně druhé nižší kapitálové výdaje. Na příjmové straně je lepší výsledek důsledkem zejména příznivého ekonomického vývoje. Rostoucí ekonomika znamená rostoucí základnu, ze které se daň vybírá. Navíc ekonomiku táhne domácí poptávka, což je z pohledu výběru daní příznivější. Z významné části se ovšem na lepším výsledku hospodaření státního rozpočtu podílí nižší veřejné investice. To bylo patrné zejména v první polovině roku. Svůj čas si žádá příprava nových projektů financovaných z prostředků evropských fondů nového programového období, svou roli sehrává i problém s posudky o dopadu staveb na životní prostředí (EIA). Možnost letošního vyrovnaného či dokonce přebytkového rozpočtového hospodaření tak již začíná získávat reálné obrysy.
Průmyslový sektor ovšem začíná na růstové dynamice ztrácet. Jak ukázal srpnový PMI, aktivita se v tomto sektoru oproti červenci v podstatě nezměnila a nevykompenzovala tak červencový pokles. Varující je ale fakt, že po červenci i v srpnu klesaly nové zakázky, i když pomalejším tempem než v červenci. Český průmysl je primárně automobilový a v posledním období profitoval ze silné zahraniční poptávky především z eurozóny. A ta v letních měsících opadla, což se nutně projevuje i na výstupu českého průmyslu jako celku. Samotný červenec byl katastrofální pro náš automobilový průmysl. Za tento měsíc bylo vyrobeno pouze necelých 37 tisíc vozidel, v loňském červenci to bylo více než 139 tisíc vozidel. Produkce automobilů tak meziročně klesla o téměř tři čtvrtiny. Nicméně s hodnocením, jak moc je situace vážná, ale bude třeba počkat na srpen a hodnotit oba prázdninové měsíce najednou. Samotný červenec byl totiž negativně ovlivněn letošním načasováním svátků, což vedlo k tomu, že měl letošní červenec o tři pracovní dny méně než ten loňský. Navíc se do července koncentrovaly celozávodní dovolené nejvýznamnějších producentů jako například Škody Auto.
Zítřejší den přinese z domova zveřejnění struktury růstu HDP za druhé čtvrtletí. Již oznámený předběžný odhad překvapil vyšším než očekávaným mezičtvrtletním růstem o 0,9 % q/q. Meziroční dynamika tak zpomalila pouze mírně, a to z 3,0 % v prvním kvartále na 2,5 % y/y. Očekáváme, že hlavním tahounem české ekonomiky byla spotřeba domácnostní reflektující vysokou zaměstnanost, rostoucí mzdy a nízkou inflaci. Zejména silná poptávka po českých autech a růst vývozů by se měly podepsat na pozitivním příspěvku čistých exportů. Naopak problémy s EIA a pomalý náběh nového programového období v čerpání fondů EU se promítlo negativně do investiční aktivity; s tím související nižší investiční dovozy opět pomohly čistým exportům. A v neposlední řadě růstu pomohla i vláda svou spotřebou. Zveřejnění národních účtů za Q2 16 by mělo korunu udržet u hladiny kurzového závazku.
JAN VEJMĚLEK
Hlavní ekonom
Komerční banka, a. s.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.