Pondělí 25. října. Svátek má Beáta.

Komentář k maloobchodním tržbám – říjen 2018

Makro 06.12.2018 | 09:36 0 Komentářů

Klíčové období maloobchodní prodejce však teprve čeká. Za pozornost přitom stojí skutečnost, že spotřebitelská důvěra v listopadu zaznamenala strmý pokles, když mezi spotřebiteli výrazně vzrostly obavy o budoucí ekonomický vývoj. Bude tak zajímavé sledovat, zda se obavy ze zhoršení ekonomické situace nepromítnou i do slabších předvánočních prodejů a větší výdajové zdrženlivosti domácností.

Obchodníkům se v říjnu vesměs dařilo. Maloobchodní tržby v říjnu oproti září vzrostly o 1,0 %, v meziročním srovnání přidaly 6,4 % a po očištění o pracovní dny 5,2 %. Říjen tak napravil slabší zářijovou statistiku maloobchodních tržeb.

Detailnější pohled ukazuje, že v říjnu šlo velmi dobře na odbyt především nepotravinářské zboží, když obchodníkům tržby vzrostly meziročně o 9,4 %. Naopak tržby za potraviny v říjnu meziročně poklesly o 1,5 %.

Rozhodně nepřekvapí, že nejrychlejší růst tržeb si v říjnu připsaly opět prodeje přes internet (24,1 %). Internetoví prodejci tak zaujímají stále větší tržní podíl na úkor tradičních kamenných prodejen. Velmi dobře se v říjnu prodávaly i počítače (18,1 %) a výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (11,8 %) či výrobky pro domácnost (10,1 %). Pokles tržeb naopak zaznamenaly prodejci potravin ve specializovaných obchodech (-1,1 %) a ani nespecializované prodejny s převahou potravin žádný významnější nárůst tržeb s 0,8 % nezaznamenaly.

Klíčové období maloobchodní prodejce však teprve čeká. Za pozornost přitom stojí skutečnost, že spotřebitelská důvěra v listopadu zaznamenala strmý pokles, když mezi spotřebiteli výrazně vzrostly obavy o budoucí ekonomický vývoj. Bude tak zajímavé sledovat, zda se obavy ze zhoršení ekonomické situace nepromítnou i do slabších předvánočních prodejů a větší výdajové zdrženlivosti domácností. Na druhé straně rychlý růst mezd v letošním roce a předběžné výsledky prodejů na Černý pátek spíše naznačují, že se letos české domácnosti na vánoční svátky ještě omezovat nebudou.

Miroslav Novák, analytik AKCENTA a.s.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.