Pátek 04. prosince. Svátek má Barbora.

Komentář k maloobchodním tržbám – říjen 2018

Makro 06.12.2018 | 09:36 0 Komentářů

Klíčové období maloobchodní prodejce však teprve čeká. Za pozornost přitom stojí skutečnost, že spotřebitelská důvěra v listopadu zaznamenala strmý pokles, když mezi spotřebiteli výrazně vzrostly obavy o budoucí ekonomický vývoj. Bude tak zajímavé sledovat, zda se obavy ze zhoršení ekonomické situace nepromítnou i do slabších předvánočních prodejů a větší výdajové zdrženlivosti domácností.

Obchodníkům se v říjnu vesměs dařilo. Maloobchodní tržby v říjnu oproti září vzrostly o 1,0 %, v meziročním srovnání přidaly 6,4 % a po očištění o pracovní dny 5,2 %. Říjen tak napravil slabší zářijovou statistiku maloobchodních tržeb.

Detailnější pohled ukazuje, že v říjnu šlo velmi dobře na odbyt především nepotravinářské zboží, když obchodníkům tržby vzrostly meziročně o 9,4 %. Naopak tržby za potraviny v říjnu meziročně poklesly o 1,5 %.

Rozhodně nepřekvapí, že nejrychlejší růst tržeb si v říjnu připsaly opět prodeje přes internet (24,1 %). Internetoví prodejci tak zaujímají stále větší tržní podíl na úkor tradičních kamenných prodejen. Velmi dobře se v říjnu prodávaly i počítače (18,1 %) a výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (11,8 %) či výrobky pro domácnost (10,1 %). Pokles tržeb naopak zaznamenaly prodejci potravin ve specializovaných obchodech (-1,1 %) a ani nespecializované prodejny s převahou potravin žádný významnější nárůst tržeb s 0,8 % nezaznamenaly.

Klíčové období maloobchodní prodejce však teprve čeká. Za pozornost přitom stojí skutečnost, že spotřebitelská důvěra v listopadu zaznamenala strmý pokles, když mezi spotřebiteli výrazně vzrostly obavy o budoucí ekonomický vývoj. Bude tak zajímavé sledovat, zda se obavy ze zhoršení ekonomické situace nepromítnou i do slabších předvánočních prodejů a větší výdajové zdrženlivosti domácností. Na druhé straně rychlý růst mezd v letošním roce a předběžné výsledky prodejů na Černý pátek spíše naznačují, že se letos české domácnosti na vánoční svátky ještě omezovat nebudou.

Miroslav Novák, analytik AKCENTA a.s.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.