CZK/€ 25.235 -0,12%

CZK/$ 23.616 -0,24%

CZK/£ 29.364 +0,02%

CZK/CHF 25.810 -0,65%

08. 09. 2016

0 komentářů

Subjekty:

Klíčové spotřebitelské trendy pod lupou

 


 

„Poměr exportu České republiky k HDP je 85 %, proto bude pro české firmy obzvláště důležité sledovat nové trendy, aby si i v budoucnu zajistili udržitelný ekonomický rozvoj. Měly by se adaptovat na změny ve spotřebitelské poptávce, zvažovat zeměpisné zaměření a přemýšlet i o kultuře zemí, které se nově více orientují na spotřebu. Změny v trendech spotřebitelské poptávky neovlivňují jen maloobchod, ale celý dodavatelský řetězec – od malých výrobců specializovaných součástek až po obří konsorcia,“. říká Michael Hordley, generální ředitel HSBC Bank.

Trend první: Rostoucí spotřebitelská třída

Jednoduše řečeno je spotřebitel osoba, která nakupuje zboží a služby nad rámec základních potřeb a pouze pro osobní užití. Podle Světové banky se spotřebitelem stává člověk, jehož příjmy překročí hranici  dvou dolarů za den. Odhady společnosti Trajectory vycházející z dat Spojených národů naznačují, že počet lidí spadajících celosvětově do spotřebitelské třídy vzroste v příštích dvou desetiletích o více jak 50 % a zahrne tak 90 % obyvatelstva.

Trend druhý: Technologie a síla dat

Rozvoj digitálních technologií, rostoucí počet chytrých telefonů a nárůst počtu uživatelů internetu mění zásadním způsobem přistup k výběru peněz a platbám za zboží a služby. Lidé mají dnes lepší přístup k informacím a mohou tak být při rozhodování více kritičtí.

REKLAMA

Trend třetí: Transparentní chování firem

Digitální revoluce dala spotřebitelům možnost rozhodovat se na základě svých osobních hodnot a s využitím sociálních médií se do hledáčku dostává stále více i etika podnikání. Důvěra je základem rostoucí ekonomiky sdílení, kde stále častěji dostává přednost výměna zboží nebo dočasné využití před vlastnictvím.

Spotřeba střední třídy, žen a generační spotřeba

Poptávka spotřebitelů s příjmy mezi 10 a 12 dolary denně zůstává silná. Podle odhadu OECD dosáhne v roce 2020 počet spotřebitelů ve střední třídě 3,2 miliardy a v roce 2030 vzroste až na 4,9 miliardy dolarů. Vzrůstající rozhodovací role žen týkající se spotřeby vede k nárůstu takzvané ‚negenderové spotřeby‘. Firmy by proto měly cílit na ženy jako na běžné spotřebitele s kupní silou a překonávat genderové stereotypy. Ženy dnes tvoří větší část pracovní síly a jejich celosvětové příjmy vzrostou do roku 2018 na 18 bilionů dolarů (z 12 bilionů v roce 2010).

REKLAMA

Generace mileniálů vyrostla ve světě technologií a pocítila v době svého vstupu na trh práce i následky globální krize roku 2008. Její spotřebitelské postoje je třeba sledovat – například Boston Consulting Group odhaduje, že se jedná o nejpočetnější generaci, utrácející 1,3 bilionu dolarů ročně. I celosvětová populace lidí nad 60 let se do roku 2050 téměř zdvojnásobí, z nynějších 12 % na 22 %. V roce 2020 převýší poprvé počet příslušníků generace nad 60 let počet dětí mladších pěti let. Zároveň by firmy v rámci „starší populace“ měli začít rozlišovat skupiny v závislosti na potřebách podle věku (například „mladí senioři“, „aktivní senioři“, „starší senioři“) a dále překonávat zažité stereotypy pohledu na starší generaci.

Trendy na klíčových trzích pro český export

Pro Českou republiku hraje mezinárodní obchod i vývoj trendů spotřebitelské poptávky u hlavních obchodních partnerů zásadní roli. V povaze poptávky Německa, Polska, Francie a Velké Británie existují rozdíly, které mají konkrétní vliv na spotřební zvyky. Například Německo má nejvyšší podíl nejstarší populace (21,2 % nad 65 let) a oproti tomu Polsko má  obyvatelstvo nejmladší (15 % nad 65 let). Ve Francii kladou stále větší nároky na etické kvality zboží a služeb a ve Velké Británii si nejvíce cení spolehlivosti. Mimo Evropu je již několik let v řadě nejrychleji rostoucím exportním trhem USA, mající vysoká očekávání týkající se značek – před módností dávají přednost etické výrobě. Jedná se také o spotřebitele, kteří nejvíce nakupují online.

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz


Související články

Jiří Šindelář - USF ČR

Jak je (někdy) popisován hlas lidu v Evropě

Před dvěma týdny uspořádalo mé domovské město Praha důležitou akci: Společný den ESA pro ochranu spotřebitelů. Jedná se o událost, která tvoří důležitou součást regulatorní agendy, a dle jejích organizátorů měla “projednat otázky týkající se ochrany spotřebitelů a investorů a finanční inovace“.  O tom, že mohly být […]

Text: Jiří Šindelář

14. 08. 2017

Ondřej Tichota: Pomáháme spotřebitelům ve sporech s obchodníky z jiných zemí EU

Doba dovolených se nezadržitelně blíží a spotřebitel se může setkat s řadou problémů v zahraničí. Zrušené a zpožděné lety, problémy se zavazadly a nákupy přes internet, problémy s ubytovacími službami, spory s cestovními kancelářemi a autopůjčovnami, reklamace zboží zakoupeného v kamenných prodejnách v zahraničí… Evropské spotřebitelské centrum může spotřebiteli pomoci. Jak? Odpovídá Ondřej Tichota, poradce pro komunikaci u Evropského spotřebitelského centra ČR.

Text: Zbyněk Drobiš

21. 06. 2016


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *