Středa 14. dubna. Svátek má Vincenc.

Již 110 let nám bezpečnostní pásy zvyšují šanci na přežití havárie. Přesto na ně zapomínáme, upozorňuje Allianz

Bezpečnostní pás loni oslavil už 110. narozeniny, přesto v roce 2013 zemřelo při nehodách na silnicích v ČR 117 nepřipoutaných cestujících v osobních či nákladních automobilech a 221 se těžce zranilo. Podle odborníků na dopravní bezpečnost z Allianz přitom zapnutý pás snižuje riziko úmrtí nebo zranění na silnicích nejméně o polovinu. Křížek by tak mohl zmizet až u šesti desítek jmen lidí, kteří se minulý rok tragicky zapsali do policejní statistiky.

První bezpečnostní pás vznikl už v roce 1903, ačkoli tehdejší silniční provoz byl s dnešními 600 miliony aut jezdících po celém světě naprosto nesrovnatelný. V době francouzského vynálezce Gustava Desire Liebaua a jeho nástupců navíc pásy vypadaly úplně jinak než ty dnešní. Byly dvou- až pětibodové, a značně nepohodlné.  

„Piloti, se kterými jsem pracoval, by se připoutali čímkoli, aby byli v bezpečí v případě nehody, ale lidé v autech nechtějí být ani minutu v nepohodlí,“ vysvětloval později podle dopravně-bezpečnostních expertů z německé Allianz Nils Bohlin, švédský mechanik, co ho v 50. letech přivedlo na myšlenku zdokonalit tříbodové pásy do podoby, ve které je známe dnes. Lehce si je zvládne zapnout i malé dítě. 

Všude na světě však lidé na bezpečnostní pásy občas zapomenou – při počtu 84398 nehod jen v ČR v loňském roce se to ale nemusí vyplatit. Pomoci předejít nejhoršímu však nemusí pouze pásy. Pro zodpovědné řidiče připravuje dvakrát ročně Allianz nadační fond tzv. Allianz Automapu, seznam nejrizikovějších míst v jednotlivých krajích ČR.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.