19. 02. 2020
Jak šetří české domácnosti? Hlídají si vodu, energie i smlouvy, rezervy mají hlavně v dopravě
Více šetřit si na začátku roku obvykle předsevze mnoho Čechů. Daří se to však dlouhodobě dodržovat? Podle průzkumu společnosti Cofidis spíše ano. Nejlépe hodnotí lidé svou snahu šetřit u spotřeby vody a energií, výrazně méně už se jim daří šetřit na dopravě. Prakticky ve všech oblastech domácího rozpočtu jsou šampiony v šetření lidé staršího věku.
Češi, šetřílci?
Ačkoliv nás média zásobují převážně informacemi o neutuchajícím plýtvání současné společnosti, Češi se podle svého mínění chovají většinou úsporně. Ať už za jejich chováním stojí ekologické smýšlení, snaha o vyrovnaný domácí rozpočet nebo prostá nutnost, průzkum Cofidisu ukázal, že ve všech šesti oblastech dotazování se respondenti chovají spíše nebo ve velké míře zcela úsporně. Platí to přitom o mužích i ženách.
Voda a energie neprotékají mezi prsty
Nejčistší svědomí mají lidé v nakládání s vodou, energiemi a vytápěním. V průměru pouze
3 % oslovených přiznávají v těchto oblastech naprosto neúsporné chování. Naopak téměř 90 % Čechů tvrdí, že šetří vodou a 85 % lidí podle svých slov šetří energiemi či na vytápění. Téměř polovina těchto lidí přitom označuje své šetření v daných oblastech za velmi striktní.
REKLAMA
Plýtvání potravin je většině Čechů cizí
Další významnou položkou domácího rozpočtu jsou potraviny, o kterých se v souvislosti s plýtváním v poslední době hojně diskutuje. Hned 4 z 5 Čechů tvrdí, že na jídle a potravinách šetří. To znamená, že například nenakupují zbytečně moc jídla, využívají akce nebo se snaží jídlo nevyhazovat. Z průzkumu je zřejmé, že zde hraje evidentně velkou roli vzdělání. Určité neúsporné chování při nakládání s jídlem přiznává pouze 13 % vysokoškoláků, avšak téměř třetina lidí se základním vzděláním.
Opomíjené smlouvy
Smlouvy, ať už s dodavateli energií, finančních produktů, mobilních operátorů apod. tvoří dnes ve většině domácností výraznou položku měsíčních nákladů. A pokud nejsou správně nastavené, může to domácí rozpočet zbytečně zatěžovat stovkami i tisícovkami korun měsíčně, aniž by si to člověk uvědomoval. „Vždy po určitém časovém intervalu je vhodné smlouvy projít a podle aktuální situace dle potřeby a možností upravit,“ říká Cyril Křůpala, marketingový ředitel společnosti Cofidis.
REKLAMA
I v případě smluv jsou však Češi sebevědomí. O jejich správném nastavení jsou přesvědčeny více než tři čtvrtiny z nich a pětina si je jistá dokonce naprosto. „Zdaleka ne vždy to tak ale ve skutečnosti je. Často se setkáváme s tím, že lidé dnes neznají možnosti optimalizace například formou individuální nebo partnerské konsolidace závazků. Myslí si, že mají smlouvy nastavené úsporně, přitom ale každý měsíc nevědomky zbytečně přeplácejí,“ dodává Cyril Křůpala z Cofidisu.
Tisková zpráva Cofidis