19. 03. 2018
Jak se bránit negativním recenzím na internetu?
Celá řada srovnávacích webů, ale třeba i facebook umožňuje hodnotit poskytovalete služeb, obchody nebo třeba restaurace a bary. Čím víc hvězdiček, tím líp, a zpravidla je možné připojit i komentář. Co když se ale v podobných hodnoceních objeví nepravdivé recenze, které mají za cíl mé podnikání poškodit? Musím se s tím smířit, nebo se můžu bránit?
Pokud jde o recenzi na vašem vlastním webu, je to jednoduché. V první řadě je potřeba zachovat chladnou hlavu, aktivně reagovat a snažit se uvést vše na pravou míru.
Pokud jde ale o recenzi na cizím webu (typicky třeba Tripadvisor nebo jiný portál), často nám nezbude nic jiného, než zvolit právní postup. „Prvním krokem je výzva ke stažení nepravdivého či urážlivého sdělení. Provozovatel webu má totiž povinnost odstranit sdělní, o kterém se dozví, že je protiprávní,“ vysvětluje Ondřej Preuss z webu DostupnyAdvokat.cz.
Jestliže to nezabere, nezbývá nic jiného, než se obrátit na soud, který může nařídit stažení nepravdivé informace. Kromě toho může také přiznat odškodnění za ušlý zisk nebo i nemajetkovou újmu. „Za komentáře a recenze přitom odpovídá provozovatel webu. Nezáleží tak na tom, jestli je autor recenze anonymní či nikoli. Došlápnout si na takovou recenzi můžeme stejně,“ upřesňuje Ondřej Preuss.
Postih i za vymyšlené pozitivní recenze
Když se ukáže, že negativní komentáře pocházejí z dílny konkurence, je možné takové praktiky považovat za nekalou soutěž. Konkrétně by šlo třeba o takzvané zlehčování nebo parazitování na cizí pověsti.
REKLAMA
„Zlehčování představuje jednání, kdy někdo šíří o konkurenci nebo třeba jejích výrobcích nepravdivé údaje a tím ji poškozuje,“ vysvětluje Ondřej Preuss z webu DostupnyAdvokat.cz. V takovém případě můžeme požadovat přiměřené zadostiučinění, náhradu škody nebo vydání bezdůvodného obohacení.
Často ale nastává i opačná varianta. Zejména začínající weby si své recenze vymýšlejí samy a předhánějí se v přikrášlování skutečnosti. I oni však riskují, a to dokonce pokutu až 5 000 000 korun. Jde totiž o klamání spotřebitele.
„Obchodní praktika se považuje za klamavou, pokud obsahuje věcně nesprávnou informaci a je tedy nepravdivá. To může spotřebitele vést ke koupi výrobku nebo služby, kterou by si jinak nepořídil,“ vysvětluje Ondřej Preuss.
Tisková zpráva Dostupný advokát