CZK/€ 25.305 -0,06%

CZK/$ 23.413 +0,02%

CZK/£ 29.594 +0,24%

CZK/CHF 25.911 +0,38%

13. 05. 2019

0 komentářů

Jak chránit svoji peněženku před výdaji, když máte dítě neposedu

 

Děti přináší radosti, ale i občasné starosti. Především pak v situacích, kdy způsobí škodu. Ve většině případů jsou za děti odpovědní rodiče. Jak postupovat, když se ratolest ztratí z dohledu a někde něco rozbije nebo zničí? A jak předcházet tomu, abyste nesahali hluboko do kapsy při každém dětském maléru?

Loading



 

Není dítě jako dítě

Odpovědnost dítěte, které způsobí škodu, není určována na základě věku. To, že například desetiletý chlapec se při cestě ze školy z dlouhé chvíle opře o zrcátko zaparkovaného auta a ulomí jej není srovnatelné s tím, když se na zrcátko zavěsí a ulomí jej hyperaktivní čtyřleté dítě. Mnozí by řekli, dítě jako dítě. Ale z právního hlediska tomu tak není. „Věk nezletilého nehraje při určování odpovědnosti za škodu hlavní roli, protože zásadní je rozumová vyspělost nezletilého,“ upřesňuje advokát Jiří Marek. Doplňuje pak, že danou škodu je nutné posuzovat případ od případu. „Jedná se o skutečnost, zda byl v daném případě nezletilý schopen rozpoznat své jednání a posoudit jeho následky,“ doplňuje Marek.

Menší škody hypermarkety neřeší, větší už ano

Málokdo neupustil při nákupu nějaký výrobek a nezničil ho. Při nakupování s dětmi se pak tyto nehody stávají častěji. „Nejmenší zákazníci mohou využít dětská vozítka. S jejich pohybem je samozřejmě spojeno určité riziko. Například škody způsobené shozením zboží z regálu na zem,“ přibližuje Rita Gabrielová z oddělení externí komunikace Globus ČR s tím, že nastane-li situace, kterou zaviní dítě a jde-li o nešťastnou náhodu, neuplatňuje prodejce vůči rodičům žádný postih. Rozbité zboží je ale nutné donést k pokladně a škodu si už personál sám zprocesuje. Stejný postup razí i další síť marketů. „Pokud byla škoda způsobená zákazníkem úmyslně, požadujeme úhradu. V opačném případě zboží obvykle odepisujeme do ztrát,“ vysvětluje tiskový mluvčí Penny Marketů Tomáš Kubík.

REKLAMA

Větší škody už ale obchody v určitých případech řeší. „Pokud jde o škodu většího rozsahu, například rozbití několika lahví drahého alkoholu, řeší věc vedení hypermarketu. I tady však rozhodují okolnosti, za kterých ke škodě došlo,“ uvádí Gabrielová. V těchto případech je pak nutné řešit to, kdo je za škodu odpovědný a tudíž, kdo ji zaplatí. „V případě, že osoba vykonávající náležitý dohled nad osobou nezletilou tento dohled zanedbá, pak odpovídá buďto společně a nerozdílně s nezletilou osobou, pokud i ta je za způsobenou škodu odpovědná (jak jsme si nastínili dříve). Případně je sama povinna k náhradě škody, pokud u nezletilé osoby není dána odpovědnost za škodu. Jinými slovy tato osoba, nejčastěji rodič, v případě, že zanedbá dohled, odpovídá za škodu. Pouze záleží na tom, zda sama, či společně a nerozdílně s nezletilým,“ upřesňuje Marek.

Dětské vylomeniny pokryje chytrá pojistka „na blbost“

Těmto nepříjemnost, které se v běžném životě stávají, lze předcházet. Respektive jejím následkům v podobě úhrady škod, které ratolesti neúmyslně způsobí. Řešením je mít pojištění odpovědnosti, často také přezdívané jako „pojistka na blbost“. To pokrývá mnoho událostí. „Zpravidla je to rozbitá elektronika a škody způsobené dětmi na návštěvě. Například hračkou zničená televize, nebo se něco neopatrností shodí a rozbije,“ přibližuje Michal Kozub, produktový manažer z Direct pojišťovny mající na pojištění odpovědnosti nejvyšší limity na českém trhu. Dle něj se pojištění vztahuje i na další dětské vylomeniny. „Při koulované v zimě dítě hodilo sněhovou kouli do bočního okna auta, a to se vysklilo. Kuličky a míčky jsou asi pravidelný problém, protože jsme platili i škodu na čelním skle auta, když si děti házely baseballovým míčkem,“ doplňuje Kozub.

Uvádí i jednu kuriózní situaci, kdy se ratolest na návštěvě lekla a pohybem shodila ze sedačky psa. Ten se při pádu zranil a následně došlo k úhradě nákladů za veterináře. A jak při nemilé události postupovat, aby se věc co nejrychleji vyřešila a pojišťovna škodu uhradila? „Ideální je doložit co nejvíce fotografií z místa škody. Základní rada je, vše co nejvíce nafotit. Potom je potřeba identifikovat poškozeného, tedy komu byla škoda způsobena. Škodu pak vyčíslit. Po doložení všech dokumentů je to otázka jednoho až dvou dnů, než se škoda proplatí,“ radí Kozub s tím, že stačí, když má sjednané pojištění jen jeden člen domácnosti. To se pak vztahuje i na další členy, kteří bydlí na jedné adrese. Tedy i na děti.

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz


Související články

Kalkulačka pro výpočet orientační pojistné hodnoty – snížení rizika podpojištění

V roce 2023 Česká asociace pojišťoven (ČAP) představila nový standard pro výpočet pojistné hodnoty nemovitostí, zaměřený především na rodinné domy. Cílem tohoto standardu je minimalizovat riziko podpojištění. V rámci tohoto úsilí byla vytvořena kalkulačka pro orientační hodnotu pojistného, dostupná na webových stránkách ČAP. Tato kalkulačka umožňuje zadat […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

27. 03. 2024

Jaké sankce hrozí při nedodržení povinností v rámci daňového přiznání?

Stále platí, že nejvíc lidí podává přiznání k dani z příjmu fyzických osob až poslední týden v březnu. Proto Finanční správa od pondělí 25. března do úterý 2. dubna letos prodlužuje úřední hodiny podatelen všech finančních úřadů. Finanční úřady budou otevřené od 8 do 17 hodin. Neplatí to však pro […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

26. 03. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *