Středa 04. srpna. Svátek má Dominik.

Jáč: Tuzemské domácnosti s chutí utrácejí a maloobchodní tržby v české ekonomice rostou

Investice 07.05.2018 | 09:53 0 Komentářů

Březnová data z maloobchodu přinášejí přinejmenším dvojí vzkaz, a totiž že se na tržbách výrazně projevily velikonoční svátky, a že prodeje automobilů mají hlavní boom již za sebou. Velikonoční svátky se příznivě projevily na růstu prodejů potravin, naopak u nepotravinářského zboží je patrný nepříznivý dopad meziročně nižšího počtu pracovních dní.


V případě tržeb za prodeje motorových vozidel je pak patrný nejen nepříznivý vliv nižšího počtu pracovních dní, ale v podstatě již od loňského roku je zřejmé, že tržby mají v tomto případě svůj vrchol za sebou a zdá se, že celoroční výsledek tržeb v segmentu motorových vozidel bude letos ve znamení poklesu.

Celkově ale i nadále platí, že tuzemské domácnosti s chutí utrácejí a maloobchodní tržby v české ekonomice rostou.
Vývoje na trhu práce, zejména pak růst mezd, naznačuje, že spotřeba domácností bude klíčovým tahounem růstu české ekonomiky i v letošním roce.

V případě prodejů nepotravinářského zboží je vidět, že se nižší počet pracovních dní (letošní březen byl v tomto ohledu o dva dny kratší než březen 2017) na prodejích projevil negativně, a to napříč sortimentem.
Naopak, blížící se Velikonoce letos v březnu výrazně napomohly prodejům potravin.

Letošní březen byl z pohledu kalendářních efektů (nižší počet pracovních dní a blížící se velikonoční svátky) poměrně atypický a výsledné prodeje tím byly poznamenány s tím, že celkově profitovaly prodeje potravin, zatímco prodeje ostatního zboží byly poznamenány negativně.
Nálada spotřebitelů a obecně situace v české ekonomice ale zůstává příznivá a maloobchodní tržby a spotřeba domácností obecně by tak měly být jedním z klíčových tahounů hospodářského růstu jako celku i v letošním roce.

Co se týče forem prodeje, tak i nadále velmi silně rostou prodeje skrze internet a zásilkové služby: meziročně bezmála o 15 %.
To je sice oproti předchozím měsícům zpomalení, i zde ale mohly zaúřadovat nepříznivé kalendářní efekty.
Každopádně: v dohledném horizontu, tedy obecně v letošním roce, zde dle mého názoru není důvod, aby se pozitivní trend prodejů skrze internet a zásilkové služby začal nějak lámat, ačkoliv růst v oblasti 20 % a výše, jenž jsme mohli pozorovat v letošním prvním čtvrtletí, samozřejmě nemůže pokračovat donekonečna.

Radomír Jáč
hlavní ekonom
Generali Investments CEE

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.