08. 11. 2017
Na internetu nakupuje již devět z deseti Čechů
S výhodami online nákupů se postupně seznamuje stále více českých zákazníků. Podle výsledků reprezentativního průzkumu NMS Market Research zpracovaného pro Raiffeisenbank na internetu nakupuje 9 z 10 Čechů, častěji jde o ženy. V porovnání s muži jsou ale dámy konzervativnější, alespoň pokud jde o způsob placení nakoupeného zboží. Při úhradě online nákupů mnohem častěji sáhnou po platební kartě muži. Alespoň jednou měsíčně nákup na internetu kartou zaplatí téměř 40 % Čechů. Vícekrát měsíčně kartu k online platbě letos použilo o 29 % více Čechů než před dvěma lety. I to je důkazem, že hotovost je na ústupu.
Zájem o koupi zboží přes internet roste. Z průzkumu vyplývá, že 91 % Čechů již má s tímto způsobem nakupování zkušenost, přičemž před dvěma roky šlo o 85 %. Ženy (93 %) jsou v tomto směru aktivnější než muži (88 %).
Muži a lidé s VŠ vzděláním platí online kartou častěji
Platba kartou online, kterou využívá stále více zákazníků, je dnes běžnou alternativou klasického bankovního převodu či úhrady v hotovosti při převzetí zboží. Téměř polovina (45 %) nakupujících online tvrdí, že platí kartou častěji, než tomu bylo v roce 2015. „K online platbám se častěji uchylují muži. Ti na internetu sice nenakupují tak často jako dámy, rozhodnou-li se však pro online nákup, zaplatí raději kartou,“ říká Andrea Klímová, ředitelka oddělení kreditních karet Raiffeisenbank.
Většina nakupujících platí kartou na internetu více či alespoň stejně často, jako tomu bylo před dvěma lety. Téměř polovina (46 %) mužů a dále pak 54 % respondentů s vysokoškolským vzděláním v letošním roce platí kartou na internetu častěji než v roce 2015. Kartu k zaplacení na internetu vícekrát měsíčně letos použilo už 22 % spotřebitelů, jde tak o 29% nárůst ve srovnání s rokem 2015. Alespoň jednou měsíčně pak online platí 39 % zákazníků.
REKLAMA
Podle Andrey Klímové je placení na internetu kartou bezpečné při dodržení několika bezpečnostních zásad. „Zákazníci by měli nakupovat pouze na prověřených e-shopech
a vždy by se měli dopředu ujistit, že daný internetový obchod umožňuje platbu prostřednictvím platební brány. Vhodné je vybírat obchody, které podporují zabezpečení 3D Secure. V takovém případě nemá obchodník přístup k údajům o platební kartě, kterou klient na internetu použil. Pro potvrzení platby je navíc nezbytný unikátní kód, který klient obdrží od banky prostřednictvím SMS zprávy na svůj registrovaný mobilní telefon,“ dodává Klímová.
Průzkum pro Raiffeisenbank zpracovala agentura NMS Market Research. Sběr dat proběhl v červenci 2017 formou online dotazníků mezi 500 respondenty (reprezentativní vzorek dle pohlaví, věku, velikosti místa bydliště a kraje).
Tisková zpráva Raiffeisenbank a.s.