Úterý 16. října. Svátek má Havel.

GDPR se blíží, v Česku o něm neví pětina firem

Investice 23.05.2018 | 14:40 0 Komentářů

Dne 25. května 2018 vychází v platnost nové nařízení Evropské unie o ochraně osobních údajů neboli GDPR. V Česku ale pětina firem o novince neví nebo netuší, co pro ně znamená. To je vůbec nejhorší výsledek ze zkoumaných evropských zemí, na které se nařízení vztahuje. Jak vyplývá z aktuálního průzkumu EOS Group v 17 evropských zemích, GDPR je „velmi relevantní“ jen pro třetinu českých společností. Zároveň se nejvíce z celé Evropy nařízení obáváme. 43 % firem předpokládá dokonce změnu obchodního modelu.

Ze všech dotázaných českých firem pouze 33 % uvedlo, že se jich GDPR výrazně týká, což je s Bulharskem nejméně v Evropské unii. O GDPR v ČR dokonce neslyšelo 21 % společností. Celkově je GDPR „velmi relevantní“ pro 41 % evropských firem, přičemž nejintenzivněji se téma podle průzkumu dotýká společností v Dánsku (74 %). V porovnání s východní Evropou si na tom v otázce připravenosti na nové nařízení lépe stojí ta západní.

„K nelichotivým výsledkům českých firem dochází pravděpodobně v důsledku nízké osvěty v počátku zavádění GDPR. Ve společnosti zkrátka nevznikl dojem o celkové potřebě ochrany dat,“ reaguje na současnou situaci Vladimír Vachel, jednatel inkasní agentury EOS KSI, a dodává: „Chybou bylo, že se komunikace tématu v podstatě přenechala komerčním subjektům – poskytovatelům školení a poradenství. To celou situaci na trhu značně polarizovalo. Synonymy k pojmu GDPR se stala slova sankce a pokuta a vlastní přínos nařízení zcela zapadl.“

O GDPR mají firmy nejméně informací, ale nejvíce obav

Více než polovina českých firem (53 %) předpokládá, že bude muset změnit interní systémy. Téměř dvě třetiny (61 %) znepokojuje větší byrokracie a 43 % firem se obává o svůj obchodní model. Společně s Rumunskem se firmy v Česku nejvíce shodují v tom, že kvůli GDPR budou muset navýšit počet zaměstnanců.

Tuzemské firmy pak ohledně tohoto nařízení trápí především nutnost zabezpečení dat, čímž se v této otázce řadí na nejvyšší příčku ve východní Evropě. „Obava z důkladnějšího nastavení oprávnění a ochrany dat při jejich zpracování může naznačovat dosud nesprávné nakládání s osobními údaji u některých firem, popřípadě jejich vědomé využívání nesprávným  způsobem,“ uzavírá Vladimír Vachel.

O průzkumu:

Skupina EOS realizovala průzkum o nařízení GDPR ve 3 400 firmách ze 17 evropských zemí (Německa, Dánska, Velké Británie, Francie, Belgie, Švýcarska, Ruska, Polska, Španělska, Rumunska, Řecka, Bulharska, Chorvatska, Slovinska, Maďarska, České republiky a Slovenska). V každé zemi bylo v období od ledna do března 2018 dotazováno 200 firem.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.