Úterý 15. června. Svátek má Vít.

FIRMY POJMENOVANÉ PO MAJITELI JSOU ZISKOVĚJŠÍ

Zhruba osm procent mužů a čtyři procenta žen, kteří jsou nadpolovičními vlastníky společnosti s ručením omezeným, nebo akciové společnosti, v názvu firmy použijí své příjmení. Sklon k tomu mají častěji starší majitelé. Firmy pojmenované podle svých vlastníků hospodaří výrazně lépe než ostatní a jsou stabilnější. Takové jsou hlavní závěry analýzy poradenské společnosti Bisnode. 

Část majitelů akciových společností nebo společností s ručením omezeným dávají na názvu firmy své příjmení. Sklon k tomu mají spíše starší majitelé a muži. „Vlastníci firem ve věkové kategorii nad 50 let po sobě pojmenovávají firmy dvakrát častěji než majitelé mladší 30 let. Tento jev je přitom častější u mužů, nicméně s rostoucím věkem se tento rozdíl zmenšuje,“ říká analytik Bisnode Milan Petrák.

 

Podíl majitelů s příjmením v názvu firmy

Celkové absolutní počty většinových majitelů

věk

muži

ženy

muži

ženy

18 – 29

5,1 %

2,1 %

10 023

3 562

30 – 39

7,6 %

2,9 %

32 621

10 349

40 – 49

9,0 %

3,9 %

49 401

13 396

50 – 59

10,3 %

5,4 %

38 209

9 662

60 a více

11,1 %

5,8 %

27 924

6 949

celkem

8,0 %

3,9 %

158 178

43 918

Zdroj: Bisnode

„Zajímavé ale je, firmám pojmenovaným podle svým vlastníků se daří výrazně lépe než těm ostatním. Ziskovost  firem s příjmením v názvu je v průměru o třetinu vyšší, tento rozdíl je nejvýraznější u mladších vlastníků a s rostoucím věkem klesá. Firmy s příjmením v názvu jsou také stabilnější: riziko negativní úpadku, exekuce či platební nesplatnosti je u nich o 19 % nižší než u ostatních firem. Nehraje roli, zda je součástí názvu celé příjmení vlastníka či jeho část  – výsledky u těchto dvou případů jsou obdobné,“ uvedl dále Milan Petrák z Bisnode.

„Rozdíl v ziskovosti je patrný i v rámci jednotlivých odvětví. To znamená, že není způsoben tím, že v některých oborech, jako například zdravotnictví či účetnictví, je pojmenovávání firem podle příjmení častější. Nabízejí se dvě možná vysvětlení zjištěného jevu. První možností je, že přítomnost příjmení v názvu vede vlastníky k zodpovědnějšímu řízení firmy. Možné ale také je, že k rozdělení dochází již při založení firem a vlastníci podle sebe častěji pojmenovávají firmy, se kterými mají „vážné úmysly“,“ uzavřel analytik Bisnode.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.