Neděle 19. září. Svátek má Zita.

Finanční gramotnost Čechů se zlepšuje, na Vánoce neutrácíme nad své možnosti

Mají laxní přístup k financím a nízkou finanční gramotnost. Právě to o Češích již neplatí! Průzkum UniCredit Bank o finančním chování Čechů ukazuje, že pravdou je spíše opak. I když mnoho Čechů stále žije „od výplaty k výplatě“, zároveň o sobě tvrdí, že zásadním finančním rozhodnutím věnují dostatek času, své výdaje lépe plánují a snaží se více spořit i investovat. Data banky navíc ukazují, že už bezhlavě neutrácíme ani na Vánoce. I když objem půjček v předvánočním období roste, půjčujeme si zejména na praktické dárky dlouhodobé spotřeby. 

„Vyjdu s penězi akorát, aniž bych se výrazně omezoval.“ Takto hodnotí v online průzkumu UniCredit Bank svou finanční situaci až polovina Čechů (48 %). A další třetina (29 %) jde ještě dál, když tvrdí, že si dokáže z výplaty dopřát něco jen tak pro radost nebo pohodlně spořit. Naopak jen pětina Čechů s přístupem k internetu o sobě tvrdí, že se musí výrazněji uskromnit nebo dokonce že s penězi vůbec nevchází.

 „Ukazuje se, že předsudek o Češích, kteří neumí ohlídat své finance, je dávno jen fámou. Naopak, výdaje si stále více pečlivě plánujeme a řídíme. Zásadním rozhodnutím o větších částkách věnuje většina z nás dodatek času,“ popisuje rostoucí finanční gramotnost u nás Petr Plocek, tiskový mluvčí UniCredit Bank a dodává, že spíše než bezhlavě utrácet se Češi snaží ušetřené peníze spořit či investovat.

 Češi také již dávno nehazardují s penězi ani v předvánočním období. I přesto, že zájem o spotřebitelské půjčky a úvěry z kreditních karet v listopadu a prosinci meziročně vrostl o 20 až 25 %, půjčují si Češi s rozumem. Banka tak dlouhodobě pozoruje pokles lidí, kteří sice chtějí svým blízkým udělat radost, ale vezmou si úvěr na pomíjivé věci jako dárky krátkodobé spotřeby nebo třeba na zimní dovolenou.

 „Naopak roste počet těch, co půjčku využívají na financování praktických dárků, které vydrží sloužit dlouhou dobu a udělají stejnou nebo větší radost. Pořizují tak na ně například notebooky pro děti, sportovní vybavení, zajímavé dražší dárky související s jejich koníčky a podobně,“ vysvětluje Plocek. A dobrou zprávou je i to, že podle průzkumu si je sotva desetina lidí ochotna půjčit na dražší věc, kterou nutně nepotřebují.

 Klienti UniCredit Bank tak před Vánoci na nákup dárků pro své nejbližší využívají především výhodné 45denní bezúroční období u kreditních karet. Nejvyšší zájem o spotřebitelské půjčky pak banka zaznamenala před Vánoci v období kolem takzvaného Black Friday (24. listopadu až 9. prosince), kdy zlevnila úrokové sazby u spotřebitelských půjček o jeden procentní bod na celých 14 dní.

 Výrazněji ušetřit mohou Češi i v období masivních slev, které je typické pro konec Vánočních svátků a celý leden. Banka totiž pro své klienty nabízí ve speciálním programu U-šetřete další slevy ušité přímo na míru bez voucherů či poukázek. „Stačí aktivovat nabídku v mobilní aplikaci nebo na internetu a zaplatit jakoukoliv kartou od UniCredit Bank. Sleva se načte zcela automaticky bez nutnosti o ni předem požádat,“ říká Petr Plocek. Jednoduše, bez limitů a skrytých podmínek tak lze navrch k lednovým slevám ušetřit za knížky, sportovní vybavení, módu či třeba notebook.

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.