27. 01. 2016
Subjekty:
Fidelity International: Nejcennější značky světa jsou z USA. Neměly by chybět v portfoliu žádného investora
Podle analýzy Fidelity International, globálního lídra v oblasti investic, pochází většina nejcennějších značek světa z USA a pro investory představují akcie těchto společností stále velmi atraktivní příležitosti. Jen v první desítce žebříčku „Nejcennějších značek světa“, sestaveného výzkumnou společností Interbrand, je osm amerických značek. Jedinými neamerickými společnostmi v Top Ten jsou japonská Toyota a jihokorejský Samsung. Fenoménem dnešní doby je i růst hodnoty značek technologických firem.
„Úroveň povědomí a hodnota značky představují klíčový faktor pro hospodářský úspěch firmy. Investoři by proto při svých investičních rozhodnutích měli brát v úvahu i vývoj hodnoty značek, které jsou kótované na burze,“ vysvětluje Adam Lessing, ředitel Fidelity International v Rakousku a pro východní Evropu. „Globální dominance značek z USA a z Evropy dokazuje, že tradiční trhy i nadále představují velmi atraktivní investiční region,“ dodává Lessing.
Z pohledu na prvních 100 nejcennějších značek světa (Top 100) je patrné, že 87 z nich pochází opět z tradičních investičních trhů USA. Americké značky zcela dominují. Každá druhá značka v žebříčku je americkou společností a značky z jiných zemí výrazně zaostávají. Mezi 100 nejcennějších značek se dostalo jen devět značek z Tichomoří a pouze dvě značky z asijských rozvíjejících se trhů (Huawei a Lenovo).
Země původu Top 100 značek
Země |
Počet značek mezi Top 100 |
USA |
52 |
Germany |
10 |
France |
7 |
Japan |
6 |
United Kingdom |
6 |
Netherlands |
3 |
South Korea |
3 |
Switzerland |
2 |
China |
2 |
Italy |
2 |
Spain |
2 |
Sweden |
2 |
Canada |
1 |
Denmark |
1 |
Mexico |
1 |
Zdroj: Interbrand
Převaha amerických značek pokračuje již od roku 2001, kdy společnost Interbrand začala publikovat tento žebříček. V průběhu 15 let americké značky obsadily každý rok vždy první čtyři místa. Minimálně sedm amerických značek se pak každým rokem objevilo v první desítce (Top Ten). Pouze značky z Finska (Nokia), Japonska (Toyota), Německa (Mercedes-Benz) a Jižní Korei (Samsung) dokázaly krátkodobě utlumit převahu amerických značek v první desítce nejcennějších značek světa. „Dominance amerických značek během posledních let ještě více vzrostla. Aby investoři mohli těžit z rozvoje rostoucích společností, měli by se věnovat tzv. stock – picking, tedy strategickému vyhledávání jednotlivých podhodnocených akciových titulů,“ vysvětluje Lessing. „Dalším fenoménem současnosti jsou i značky technologických firem, jejich hodnota nejvíce roste,“ uzavírá Adam Lessing.
Značky s největším nárůstem hodnoty (v %, 2015)
Pořadí |
Značka |
Hodnota značky |
Země původu |
1 |
|
+54 |
USA |
2 |
Apple |
+43 |
USA |
3 |
Amazon |
+29 |
USA |
4 |
Hermès |
+22 |
France |
5 |
Nissan |
+19 |
Japan |
Zdroj: Interbrand
Nováčci mezi 100 nejcennějších značek světa (2015)
Pořadí |
Značka |
Celkové pořadí |
Země původu |
1 |
Lego |
82 |
Denmark |
2 |
PayPal |
97 |
USA |
3 |
Mini |
98 |
Germany |
4 |
Moet & Chandon |
99 |
France |
5 |
Lenovo |
100 |
China |
Zdroj: Interbrand