Středa 22. ledna. Svátek má Slavomír.

Equa bank: Většina malých a středních firem v ČR uvažuje o refinancování svých stávajících úvěrů

Banky Equa bank 31.05.2013 | 13:20 0 Komentářů

Poptávka po refinancování úvěrů malých a středních firem v posledních letech výrazně roste. Nejčastějším důvodem pro refinancování je přitom individuální přístup, který je banka schopna firmě nabídnout, nebo požadavky firem na navýšení celkové výše bankovního úvěru. Dalším motivem pro firmy je vylepšení celkového cash flow, a to buď prostřednictvím prodloužení doby splatnosti úvěru či snížení úrokové sazby. Vyplývá to z údajů, které má Equa bank od malých a středních firem k dispozici.

„Obecně se dá říci, že dnes již téměř každá firma s úvěrem již od jednotek miliónů korun zvažuje nabídku od více bank a aktivně se zajímá o to, jak si vylepšit svou finanční pozici refinancováním i stávajícího úvěru. Výše sazby přitom není tím hlavním důvodem, proč se firmy rozhodují své úvěry refinancovat. Hledají především individuální přístup, které jim většina bank nedokáže nabídnout, protože jsou svázány nařízeními svých zahraničních matek,“ říká Radek Pluhař, ředitel divize Řízení rizik a místopředseda představenstva Equa bank.

Banky například neakceptují sezónnost byznysu klienta, zkracují dobu splatnosti, mají stanoveny koncentrační limity v rámci určitých sektorů nebo odmítají krátkodobé odklady splátek z objektivních důvodů. „Equa bank k firmě přistupuje individuálně a není svázána nařízeními matky. Od našeho působení v oblasti firemního financování, tedy za zhruba rok a půl, jsme tomuto segmentu poskytli nové úvěry v objemu kolem 3,2 miliardy korun a v 70 % případů šlo o refinancování firemních úvěrů z jiných bank,“ dodává Vojtěch Záškodný, ředitel firemního bankovnictví Equa bank.

Poptávku po refinancování firemních úvěrů v současné době eviduje Equa bank ve všech oborech podnikání od nemovitostního financování přes financování ekologicko-energetických projektů, jako jsou bioplynové stanice, malé vodní elektrárny nebo fotovoltaické panely, až po standardní investiční a provozní úvěry, a to jak pro výrobní podniky, tak pro podniky z oblasti obchodu a služeb. „Jedním z oborů nejvíce zasažených dopady ekonomické krize jsou stále stavebnictví a doprava – banky také pro firmy z těchto odvětví nejvíce zpřísnily parametry financování,“ vysvětluje Vojtěch Záškodný.

Na konci roku 2012 dosáhly celkové úvěry firmám v České republice výše 1 103 mld. Kč. Nejvýznamnější část z nich byla směřována do segmentu nefinančních podniků (76 %). Právě tyto firmy byly v oblasti firemních úvěrů v posledních dvou letech jediným rostoucím segmentem, přičemž objem nových úvěrů těmto podnikům výrazně ovlivnila hospodářská krize: ještě v roce 2012 tvořily nové firemní úvěry pouze 80 % úvěrů z roku 2008. Objem firemních vkladů od začátku krize výrazně rostl – zatímco v roce 2008 firemní depozita dosahovala výše necelých 70% celkových úvěrů poskytnutých firmám v roce 2012 tento poměr vzrostl již na 86%. 

V letošním roce Equa bank očekává stabilní vývoj objemu úvěrů malým a středním podnikům, přičemž zájem firem bude především o již zmíněné refinancování. „Čím ekonomicky vyspělejší země, tím rozvinutější bankovní služby a tím také sebevědomější klienti. Pro firmy je vyjednávání s více bankami o co nejlepších podmínkách pro financování standardní záležitostí v celé západní Evropě, kam také patří, a to nejen z hlediska rozvinutosti bankovního systému, Česká republika. Dokonce by se dalo říci, že v segmentu firemního financování je bankovnictví v ČR ještě více konkurenční odvětví než je tomu u některých našich západních sousedů,” uzavírá Radek Pluhař.

Hlavní důvody, proč se firmy rozhodnou refinancovat své firemní úvěry:

  • časté změny obsluhy ze strany stávající banky (segmentace klientů, změna bankéře);
  • akceptace zajištění plošně akceptované v celé skupině bez respektování specifik v ČR;
  • změna přístupu k projektovému financování (např. podmínka předprodanosti, neakceptování generálního dodavatele);
  • odmítnutí krátkodobého odkladu splátek (i přes objektivní důvody presentované klientem);
  • šikanózní insolvenční návrhy na klienta ze strany jeho obchodních partnerů / konkurence;
  • striktní vyžadování interním předpisem stanovených finančních kovenantů.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.