06. 04. 2018
Subjekty:
Elektronika, kultura, sport, výrobky pro domácnost, kosmetika: to je výčet položek, jež vykazují silný růst prodejů
Data o maloobchodních tržbách za letošní únor potvrzují, že spotřeba domácností v české ekonomice roste. Nejde o žádné překvapivé zjištění, neboť vzhledem k růstu příjmů domácností lze čekat pokračování růstu spotřeby pro celý letošní rok. Data za samotný únor ale vykazují pomalejší růst tržeb, než se čekalo. Patrné je to především u prodejů motorových vozidel, jež vykázaly více než šestiprocentní meziroční pokles. Zejména u prodejů nepotravinářského zboží je ale zřejmé, že domácnosti s chutí dále utrácejí a maloobchodní tržby rostou. I vzhledem k setrvačnosti vývoje na trhu práce, zejména co se týče růstu mezd, lze předpokládat, že spotřeba domácností bude klíčovým tahounem růstu české ekonomiky i v letošním roce.
Elektronika, kultura, sport, výrobky pro domácnost, kosmetika: to je výčet položek, jež vykazují silný růst prodejů. Ze struktury růstu prodejů je patrné, že domácnosti utrácejí i za luxusnější zboží a volný čas, tedy že si mohou dovolit pořídit si „něco navíc“, tedy nikoliv pouze nezbytně nutné zboží. Situace v české ekonomice, tedy zejména růst mezd a obecně situace na trhu práce, povedou k silnému růstu spotřeby domácností i v letošním roce.
V případě prodejů motorových vozidel je ale patrné, že období růstu již máme za sebou. Zdá se, že tyto prodeje budou letos v lepším případě zhruba stagnovat, prostor k dalšímu růstu prodejů ze stávajícího vysokého objemu prodejů se ale zdá být vyčerpán.
Co se týče forem prodeje, tak i nadále velmi silně rostou prodeje skrze internet a zásilkové služby: meziročně bezmála o 22 %. Tento trend zde dominuje již delší dobu a není důvod, aby se letos nějak zásadně změnil.
Radomír Jáč
hlavní ekonom
Generali Investments CEE