Ponecháme-li stranou současné nálady a podíváme se na to, co firmy očekávají pro nejbližší měsíce, získáme pohled přece jen trochu jiný a přitom reprezentativnější. Pozitivně totiž zůstávají pro nejbližší měsíce naladěné firmy v průmyslu a stavebnictví, naproti tomu očekávání obchodníků a firem ve službách se pro následující měsíce zhoršilo. Tento obrázek jasně koresponduje s pozitivním vývojem zakázek v průmyslu i ve stavebnictví a současně i se slabými výsledky většiny odvětví služeb.
Únor mírně zchladil i dosavadní optimismus spotřebitelů, kteří se více obávají celkové ekonomické situace spíše než úbytku peněz v peněženkách či nezaměstnanosti. Nepředpokládáme proto, že by spotřebitelé letos měnili své chování a začali ve větší míře omezovat svoje nákupy. Právě naopak.
Lepší finanční situace domácností podpořená levnějšími energiemi a zvláště pak pohonnými hmotami spotřebitelům více rozváže ruce pro další nákupy. Spotřeba tak bude hnací silou letošního růstu české ekonomiky.
Petr Dufek
Investiční výzkum
Československá obchodní banka, a. s.