24. 03. 2017
Důvěra spotřebitelů je vysoká, podnikatelé naopak začínají být nervózní
Celkově slabší důvěru v ekonomiku ovlivňuje nejistota podnikatelů spojená s budoucím vývojem kurzu koruny, napjatý trh práce a slabé vyhlídky stavebnictví, naopak spotřebitelé nervozitě nepodléhají – vysoká spotřebitelská důvěra je tažena zejména nízkými obavami ze ztráty zaměstnání a důvěrou v růst mezd.
I když spotřebitelé již začali intenzivněji vnímat růst cen, prozatím věří, že jej růst mezd vyrovná. Tlak na růst mezd je viditelný na všech úrovních. Vláda opakovaně zvýšila minimální mzdy, které se týkají vesměs méně kvalifikovaných zaměstnanců, u vyšších kvalifikací se zaměstnanci rovněž nemusí bát žádat o zvýšení mzdy. Pevná důvěra spotřebitelů zlepšuje i očekávání obchodníků.
Podnikatele naopak vede k obavám sílící napětí na trhu práce, k němuž se přidává i růst cen vedoucí k vyšším nákladům a také nejistota spojená s očekáváním konce kurzového závazku. Bude čím dále tím těžší vybalancovat požadavky zaměstnanců s cenovou konkurenceschopností. Naštěstí zahraniční poptávka zůstává solidní, což ukazuje vývoj průmyslových objednávek z domova i zahraničí.
Eva Zamrazilová, hlavní ekonomka České bankovní asociace