CZK/€ 25.235 -0,12%

CZK/$ 23.616 -0,24%

CZK/£ 29.364 +0,02%

CZK/CHF 25.810 -0,65%

11. 12. 2018

0 komentářů

dTest: Podáváme podnět České obchodní inspekci kvůli používání doložky „no-show“ evropskými aerolinkami

 

Spotřebitelská organizace dTest se tím připojuje k iniciativě evropských spotřebitelských organizací, která cílí na problematickou doložku „no-show“. Ta je součástí přepravních podmínek mnohých leteckých společností. A může cestující přijít velice draho, ale lidé o ní obvykle nevědí.

Loading



 

Klauzule „no-show“ umožňuje letecké společnosti zrušit rezervaci, pokud cestující zmeškal buď první část letu v případě víceetapové letenky, nebo odchozí let při zakoupení zpáteční letenky. V takových případech aerolinky vyžadují, aby si cestující koupil novou letenku. Chce-li využít tu původní, musí zaplatit smluvní pokutu.

„Doložka ‚no-show‘ je vůči cestujícímu velmi nespravedlivá. Zaplatil totiž za celou letenku a očekává, že ji bude moci využít. Sice mohl zmeškat první část svého letu nebo najít pohodlnější způsob, jak se dostat do cílového místa, to však není důvod k tomu, aby mu aerolinky zrušily i tu část letenky, kterou by mohl využít,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Problém je zejména to, že tato doložka bývá nejasně uvedená v přepravních podmínkách leteckých společností. Když se cestující dostane na letiště a chce použít letenku na zbytek své cesty, je obvykle v šoku, když zjistí, že to není možné a musí si zakoupit za stovky eur novou letenku nebo zaplatit vysoký poplatek za změnu té původní.

„Domníváme se, že tato praxe by měla být na úrovni Evropské unie zakázána. Evropská reforma v oblasti práv cestujících v letecké dopravě je však již pět let zablokována a je nepravděpodobné, že by v dohledné době nastala změna. Vzhledem k této situaci se Evropská spotřebitelská organizace BEUC a její členské organizace snaží přimět letecké přepravce, aby přestali s využíváním doložky ‚no-show‘,“ vysvětluje Lukáš Zelený.

REKLAMA

Aktivitu zahájily holandská spotřebitelská organizace Consumentenbond a řecká EKPIZO podniknutím právních kroků vůči letecké společnosti KLM. Britská spotřebitelská organizace Which?, maltská CA Malta a řecká KEPKA pak zaslaly výzvu hned několika aerolinkám, aby přestaly doložku „no-show“ používat. KEPKA, CA Malta, švýcarská spotřebitelská organizace FRC a dánská Forbrugerrådet Tænk podávají stížnost k jejich národním úřadům kvůli využívání této doložky. dTest se připojuje podáním podnětu České obchodní inspekci.

Belgická spotřebitelská organizace Test Achats vede již od letošního července soudní spor proti leteckým společnostem Air France a KLM kvůli použití doložky „no-show“. Rakouská spotřebitelská organizace VKI, německá vzbv a španělská OCU již v minulosti vyhrály soudní spory vedené proti různým leteckým přepravcům (např. Lufthansa, Iberia a British Airways).

Tisková zpráva dTest

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz


Související články

Vyplatí se sbírat míle s kreditními kartami?

Kreditní karty nabízejí nejrůznější bonusy: Peníze za nákupy zpět, levnější benzín a naftu, slevu na volání a – míle do mílového programu aerolinek. Vyplatí se ale míle sbírat? A kolik musíte utratit na letenku zdarma?

Text: Jan Chvojka

14. 04. 2014

Bez peněz pro úvěr nelez

Zlaté pravidlo úvěrování říká: Nejlevnější půjčku získá ten, kdo ji nepotřebuje. K vyjednávání navíc pomáhá, pokud znáte situaci na trhu. A ukazuje to i praxe… třeba v autobazarech.

Text: Petr Zámečník

25. 10. 2012


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *