CZK/€ 25.305 -0,06%

CZK/$ 23.413 +0,02%

CZK/£ 29.594 +0,24%

CZK/CHF 25.911 +0,38%

25. 11. 2015

0 komentářů

Subjekty:

Dopady kauzy Volkswagen na Česko by měly být mírné

 


 

Celá kauza ale přichází v relativně dobrou dobu. Evropskému hospodářství se daří, klesá nezaměstnanost, na řadě míst rostou mzdy a lidé si jednoduše chtějí kupovat auta. Podle průzkumu Evropské komise je ochota pořídit si auta dnes napříč evropskými zeměmi jedna z nejvyšších za posledních deset let. I proto automobilky v Česku a v Německu hlásí jedno z nejvyšších využití stávajících výrobních kapacit od roku 2008. Těžko proto čekat, že celkové prodeje aut začnou klesat a automobilový sektor jako celek bude omezovat výrobu.

Negativní dopad na Česko a region mohou mít spíše strukturální změny v evropském automobilovém průmyslu – odklon od dieselových motorů nebo odklon od značky Volkswagen. Vzhledem k tomu, že značka Škoda má obecně daleko nižší podíl dieselových motorů, než je v Evropě zvykem, a dieselové motory se (na rozdíl od Maďarska) v Česku nevyrábějí, nemusí mít eventuální odklon od dieselu na českou ekonomiku výraznější dopad. Česko je ale na rozdíl od sousedních zemí výrazněji propojeno přímo s koncernem Volkswagen. Simulace dopadu propadu prodejů značky Volkswagen (bez i se zahrnutím Škoda, strukturální VAR model) ukazují, že propad dynamiky prodejů značky VW ohrožuje nejvíce právě český automobilový průmysl, na druhém místě slovenský a na třetím maďarský.

Na základě tohoto modelu odhadujeme, že pokud by se ztráta dynamiky prodejů značky VW pohybovala do 10 procentních bodů (bez zahrnutí Škoda), domácí automobilový průmysl by neměl ztratit více než 3 procentní body. Celkově na HDP by se pak ztráty měly pohybovat do 0,4 procentního bodu. V takovém případě také nepočítáme s tím, že by se Česka dotkly citelně doprovodné úsporné kroky koncernu, jako plánované omezování investic, modelových řad nebo tlak na snížení cen dodavatelů. Hlubší dopady včetně propouštění zaměstnanců by měl podle našeho názoru až výraznější propad prodejů Volkswagenu včetně značky Škoda. 

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz


Související články

Jak se vedlo německému autoprůmyslu?

Zdroj: Pixabay.com Automobilky se v posledních měsících musejí potýkat s řadou problémů a narušením svých obvyklých dodavatelských řetězců. Potíže se nevyhnuly ani věhlasným značkám. Ačkoli se ne všechno podařilo vyřešit, prodeje neznamenají přílišný propad. Některým značkám se dokonce i přes pandemickou krizi dařilo.

Text: Karel Pučelík

14. 01. 2022


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *