Čtvrtek 22. října. Svátek má Sabina.

Dluhy v zahraničí Češi téměř nevymáhají

České firmy začínají řešit dluhy ze zahraničí i tři a více roků po nezaplacení

Podle údajů inkasní agentury EOS KSI řeší české firmy dluhy v zahraničí i s několikaletým zpožděním. V loňském roce je předávaly k vymáhání v průměru po téměř čtyřech letech od nezaplacení. Průměrná výše dluhu pak dosahovala téměř 120 tisíc korun. Nejčastějšími případy byly pohledávky za jednotlivci. Týkaly se zejména nesplácených bankovních úvěrů, přečerpaných účtů, nedostatečného pojištění při úrazech či poplatků za zdravotní péči. (Tisková zpráva EOS KSI)

Věřitelé vymáhají pohledávky častěji od běžných spotřebitelů. V případě firem jsou naopak pasivnější, u přeshraničního obchodu to platí dvojnásob. „Počet firem, které předávají pohledávky za zahraničními odběrateli k vymáhání, je nízký. Důvod vidím zejména v malém povědomí o možnosti mimosoudního přeshraničního inkasa a též v obavě z vysokých nákladů. Zahraniční firmy jsou v tomto směru zkušenější, což se projevuje ve vyšších počtech pohledávek a v kratší době po splatnosti. To zvyšuje šanci získat své peníze zpět,“ potvrzuje Vladimír Vachel, jednatel společnosti EOS KSI.

Zahraniční pohledávky

2013

Průměrná výše pohledávky

116 564 Kč

Průměrné stáří pohledávky při předání

1417 dní

Kde Češi nejčastěji vymáhají

Německo, Slovensko, Maďarsko, Polsko, Ukrajina

Nejčastější typ pohledávek

Bankovní produkty, pojištění, zdravotní péče, nezaplacené faktury za služby, výrobky a zboží

Zdroj: EOS KSI Česká republika

Nejčastěji české firmy vymáhají ve státech našich sousedů, tedy na Slovensku, v Německu, Polsku, dále ale také třeba v Maďarsku a na Ukrajině. V segmentu firemních pohledávek vévodí oblast služeb, často například neuhrazené faktury za dopravu, dále se většinou jedná o nezaplacené faktury za zboží a výrobky. Ty přitom mohou být pro firmy likvidační.

K pohledávkám ze zahraničí se přistupuje podobně jako k tuzemským, i přesto existují zásadní legislativní či kulturní rozdíly. “V Anglii je například kladen důraz na soukromí osob a to zejména ochranu osobních údajů. Pokud dlužník do telefonu sdělí, že mu není příjemný telefonický kontakt, kolegové musí vést další komunikaci pouze písemně,“ dodává Vachel. V takových případech je vymáhání přirozeně složitější. Proto je důležitá volba vhodného inkasního partnera, který dané prostředí velice dobře zná.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.