CZK/€ 25.265 -0,04%

CZK/$ 23.672 -0,38%

CZK/£ 29.357 +0,28%

CZK/CHF 25.977 -0,36%

27. 04. 2021

0 komentářů

Dětští finalisté Soutěže finanční gramotnost potrápili ministryni i představitele ČNB

 

Soutěž finanční gramotnost zná své vítěze. Tři týmy školáků, jež porazily tisíce svých vrstevníků, dokázaly, že se perfektně orientují ve světě peněz, skvěle se připravily na prezentaci a nakonec svými dotazy vyvedly z míry i ministryni financí i člena bankovní rady.

Loading



 

Velké celostátní finále Soutěže finanční gramotnost rozhodlo o vítězích. V kategorii nejmenších dětí si nejlépe vedli žáci z 10. základní školy Plzeň. Stejné škole patří prvenství i v kategorii žáků na druhém stupni.  Mezi středoškoláky pak prvenství obsadily dva týmy, a to studenti ze SPŠ v Břeclavi a ze ŠVP v Šumperku. Během soutěže, jejíž jednotlivá kola probíhala od listopadu loňského roku, si každý z týmů dokázal poradit s náročnými úkoly a porazit tisíce svých vrstevníků.

Během finále měli soutěžící možnost klást otázky i paní ministryni Aleně Schillerové a Aleši Michlovi, členu bankovní rady ČNB. „Přiznám se, že mě děti, zejména z prvního stupně ZŠ, svými dotazy velmi mile překvapily, až dojaly. Byly naprosto úžasné. Padaly otázky na kryptoměny, proč neplatíme eurem či kde vezme stát peníze na státní dluh. Starší děti se zajímaly i o to, zda za 10 let budeme stále platit hotovostí, kolik je v ČNB zlata či do čeho investovat,“ popisuje Marta Gellová, předsedkyně Rady EFPA ČR. Otázka, na kterou neznali odpověď ani odborníci, pak zněla „Kolik peněz je v bankomatech?“.

„Musím konstatovat, že účastníci si soutěž nejen užili, ale zároveň prokázali, že úroveň jejich finanční gramotnosti je na velmi dobré úrovni. A jsem ráda, že naše Soutěž k tomu mohla přispět. Všem vítězům patří velká gratulace!“ dodává Marta Gellová.

Chceme se učit o rodinných financích a poznávat příběhy ze života, zmiňují děti

Vštěpovat školákům vědomosti o světě peněz už několik let pomáhá projekt Abeceda peněz. Ten je od letošního ročníku také hlavním partnerem Soutěže finanční gramotnost. „Naše výuka je založená na hravosti, praktických zkušenostech a vlastním prožitku,“ popisuje David Hubáček, šéf finančního vzdělávání v České spořitelně, která Abecedu peněz připravuje.

A právě způsob výuky finanční gramotnosti byl jedním z témat, ke kterému se děti v rámci soutěže vyjadřovaly. „Soutěžící se vesměs shodli, že by se na rádi učili o penězích častěji a hlavně prakticky. Zajímají je ukázky z reálného života, informace o rodinných financích, spravování peněz v jednotlivých aplikacích nebo třeba besedy s odborníky. Co je naopak nebaví, jsou teoretické hodiny, v nichž učitel jen shrnuje své zkušenosti. Smysl jim také v jejich věku nedávají informace o hospodaření velkých firem,“ vypočítává David Hubáček.

Co dětem ve výuce finanční gramotnosti často schází:

  • Příležitost naučit se s aplikacemi spravujícími peníze (elektronické peněženky, online bankovnictví apod.)
  • Informace o správě rodinných financí
  • Reálné příběhy lidí, kteří se špatným rozhodnutím dostali do finančních potíží
  • Besedy s odborníky
  • Možnost volitelného kroužku finanční gramotnosti

Výsledky Soutěže finanční gramotnost 2021

umístění název školy členové týmu
kategorie 1 –      první stupeň 1. 10. základní škola Plzeň, nám. Míru 6 Markéta Majerová, Alžběta Vacková, Kristýna Žehová
2. CZŠ Veselí nad Moravou Prokop Novák, Tomáš Habarta, Gabriela Vyskočilová
3. ZŠ a MŠ Český Těšín Hrabina, Ostravská 1710 Aneta Hořčicová, Terezie Slobodová, Jakub Stloukal
kategorie 2 –      druhý stupeň a odpovídající ročníky víceletých gymnázií 1. 10. základní škola Plzeň, nám. Míru 6 Elena Beranová, Helena Janáková, Eliška Matuchová
2. Gymnázium T.G.M. v Hustopečích Jan Bartoň, Zuzana Rubášová, Jeroným Kamenský
3. Doctrina – Podještědské gymnázium Liberec Linda Steinerová, Magdaléna Tichá, Jan Douba
kategorie 3 –    střední školy a učiliště 1. SPŠ Edvarda Beneše a OA Břeclav David Pardovský, Karolína Tomková, Veronika Zapletalová
1. VOŠ a SPŠ Šumperk Martin Boxan, Pavel Hampl, Jiří Drápal
3. Gymnázium Jaroslava Vrchlického, Klatovy Ondřej Nováček, Karolína Kukul’ová, Eliška Hanzlíková
  3. Střední škola logistická Dalovice Vít Jezbera, Klára Vokounová, Jakub Svoboda

 

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz


Související články

Investiční gramotnost Čechů. Jak jsme na tom?

Rekordní inflace, zdražování ve všech sférách každodenního života Čechů, výkyvy na trzích nebo pokračující konflikt na Ukrajině. To jsou aktuální okolnosti, které výrazně ovlivňují stav českých peněženek. Řada Čechů tak řeší dilema, zda utrácet nebo úspory držet a případně v jakých finančních nástrojích. Jak jsou na tom […]

Text: Filip Kučera

01. 11. 2022

Češi ve finanční gramotnosti zaostávají. Peníze drží zbytečně na účtech

Foto: Pixabay.cz   Pro zvládání krizových situací, včetně pandemie, je klíčová i finanční gramotnost. Jak jsou na tom podle vás Češi? Podle lednového měření se ČR pohybuje v mezinárodním srovnání v průměru. Ministerstvo financí (MF) provedlo v lednu 2020 měření finanční gramotnosti dospělé populace v ČR. To navazuje na […]

Text: Daniel Mareš

30. 03. 2021


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *