CZK/€ 24.740 -0,75%

CZK/$ 23.825 -0,54%

CZK/£ 29.064 -0,56%

CZK/CHF 23.823 -0,84%

18. 01. 2022

0 komentářů

Další slabý rok evropského automobilového průmyslu

 

Už čísla z minulého týdne ukázala, že se situace v evropském automobilovém průmyslu v průběhu října a listopadu zlepšila. Jak už ovšem naznačují předběžná čísla z Německa, nešlo o trvalejší zlepšení ani o lámání rekordů, nicméně i to stačilo na výraznější zvýšení dodávek nových vozů zákazníkům.



 

Prosincové registrace nových aut se tak alespoň vyšplhaly na tříměsíční maximum, nicméně i tak meziročně propadly o 23 %, respektive o 15 % srovnáme-li je s prosincem roku 2019.

Za celý loňský rok se v EU registrovalo o 2,4 % vozů méně než v roce 2020. Přitom ještě na začátku roku vypadaly vyhlídky automobilového průmyslu velmi nadějně. Zvyšující se nedostatek dovážených komponent – především čipů – však expanzi evropského automobilového průmyslu začal stále více brzdit, až ji nakonec úplně zastavil. Příkladem budiž Německo, kde loni vyrobilo o téměř 12 % vozů méně v pandemickém (či lockdownovém) roce 2020 a tamní produkce aut se tak mimochodem ve srovnání s rekordním rokem 2011 smrsknula na téměř polovinu.

V Německu se ovšem nejenom výrazně méně vyrobilo, ale i prodalo nových vozů. Celoroční desetiprocentní pokles trhu sice nevypadá dramaticky, ale jde o srovnání s už tak slabým rokem 2020. Podíváme-li se na porovnání s posledním předkovidovým rokem, už jde o propad o 27 %, respektive o téměř milion vozů.

Na ostatních velkých trzích EU se situace v loňském roce vyvíjela o něco příznivěji. Nárůst zaznamenala Francie i Itálie, respektive dvě třetiny unijních zemí, a proto propad lze zcela jednoznačně připisovat právě zmiňovanému Německu. Mimochodem v plusu byla i neunijní Británie, která i nadále zůstává třetím největším trhem s osobními automobily v Evropě.

REKLAMA

Ze statistik jednotlivých výrobců aut nicméně vyplývá, že i v době čipového hladomoru či na propadajícím se trhu se dá růst. Příkladem budiž zejména Hyundai, který podle nových statistik prodal meziročně o 18,4 % aut více nebo Toyota s 9,1% navýšením prodejů.

Petr Dufek
Finanční trhy
Československá obchodní banka, a. s.

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz


Související články

Jak se vedlo německému autoprůmyslu?

Zdroj: Pixabay.com Automobilky se v posledních měsících musejí potýkat s řadou problémů a narušením svých obvyklých dodavatelských řetězců. Potíže se nevyhnuly ani věhlasným značkám. Ačkoli se ne všechno podařilo vyřešit, prodeje neznamenají přílišný propad. Některým značkám se dokonce i přes pandemickou krizi […]

Text: Karel Pučelík

14. 01. 2022

Tesle se v novém roce daří

Automobilka Tesla na začátku ledna překonala hodnotu technologického giganta Facebooku. V žebříčku je aktuálně pátá za věhlasnými značkami Amazonem, Microsoftem, Alphabetem a Applem. Co za raketovým růstem značky stojí?

Text: Karel Pučelík

18. 01. 2021


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.