06. 05. 2021
ČSOB je největší bankou konsorcia pro průlomové financování dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem
ČSOB má největší podíl v konsorciu bank, které financuje dostavbu dálnice D4 mezi městy Příbram a Písek. Jedná se o první dálniční stavbu v ČR, jež vznikne formou partnerství veřejného a soukromého sektoru, tzv. PPP (Public Private Partnership) mezi Českou republikou a koncesní společností vlastněnou VINCI Highways, VINCI Concessions a Meridiam.
„Dohoda na výstavbě dálnice D4 Příbram – Písek je obrovským úspěchem a ukázkovým příkladem spolupráce veřejného a soukromého sektoru v České republice. Nebojím se říct, že jde o průlomovou událost. Pevně věřím, že úspěch financování výstavby D4 prostřednictvím Public Private Partnership položí základy mnoha budoucích podobných projektů u nás,“ říká Petr Manda, vrchní ředitel pro oblast korporátního a institucionálního bankovnictví. „PPP projekty patří mezi nejvýhodnější způsoby realizace infrastrukturních staveb. Jejich přednosti ještě vyniknou v době ekonomické krize, kterou právě kvůli pandemii procházíme. Stát se jako zadavatel přesouvá z role stavebníka do role zákazníka, který bude za dílo platit podle toho, zda bude dálnice průjezdná nebo ne,“ dodává Jan Troják, ředitel projektového financování ČSOB.
ČSOB má s významnými PPP projekty dlouhodobé zkušenosti. Kromě projektů v západní Evropě se účastní i financování výstavby dálničního obchvatu a jihovýchodní radiály D4-R7 kolem Bratislavy, významného stavebního díla ve střední Evropě, na kterém se podílí veřejný a soukromý sektor. Projekt dostal prestižní cenu European PPP Deal of the Year 2016.
ČSOB hraje ve financování D4 významnou roli. Z pozice věřitele se ČSOB zavázala poskytnout financování v celkové výši přes 5 miliard Kč. Dále ČSOB působí v roli Facility agenta, Intercreditor agenta, agenta pro zajištění a je bankou spravující účty projektu. V neposlední řadě ČSOB jako jedna z hedgingových bank poskytuje úrokové zajištění prostřednictvím úrokového swapu (IRS) v eurech a korunách.
Financování dostavby dálnice D4 dosáhlo koncem dubna finančního uzavření. Tím skončila přípravná fáze před samotným zahájením stavebních prací na 32 kilometrech nové dálnice a obnově existujících 16 km navazujících úseků. Stavbu bude mít na starosti společnosti DIVia stavební, která je dceřinou společností Eurovia CS ze skupiny VINCI. Stavební práce na dálnici D4 mají být dokončeny do konce roku 2024. Provoz a údržbu bude provádět společnost VINCI Highways. Nová dálnice bude vybavena nejmodernějšími technologiemi, které motoristům zaručí vysokou úroveň bezpečnosti a pohodlí a zlepší dopravní podmínky.
REKLAMA
Financujícími institucemi se vedle ČSOB staly MEAG, DZ Bank, Nord LB, Siemens Bank, KfW-IPEX Bank, SMBC, Société Générale a UniCredit.