CZK/€ 25.265 +0,14%

CZK/$ 23.707 +0,19%

CZK/£ 29.516 +0,05%

CZK/CHF 26.084 +0,21%

01. 06. 2017

0 komentářů

CRIF spustil nový Registr platebních informací, začíná s poskytovateli mikropůjček

 

Společnost CRIF – Czech Credit Bureau, která organizuje Bankovní a Nebankovní registr klientských informací (BRKI a NRKI), spustila v polovině května nový Registr platebních informací (REPI, www.repi.cz). Nový registr bude sloužit ke sdílení údajů o platební morálce klientů například u poskytovatelů mikropůjček, telekomunikačních služeb, energií, nájemců nemovitostí, provozovatelů e-shopů,  splátkových a dalších společností.

Loading



 

Informace z registru ovlivní podmínky pořizovaných půjček, zboží a služeb

Nový registr bude přínosem jednak pro celou řadu společností, které dosud nesdílely  informace o platební morálce svých zákazníků a nepředcházely tak potenciálně rizikovým smlouvám, ale také pro jejich zákazníky. „Stejně jako u Bankovního a Nebankovního registru klientských informací, budou i v REPI vedena negativní i pozitivní data o splácení závazků klientů. Znamená to, že lidé, kteří splácí své závazky včas, získají oproti současnému stavu výhody v podobě lepších podmínek za poskytované půjčky či služby. Pokud člen registru uvidí, že zákazník platí vše včas, může mu nabídnout výhodnější smlouvu, nežádat nějakou formu záruky či nebude vyžadovat různá zdlouhavá potvrzení. Naopak lidé, kteří si s platební morálkou hlavu nelámou a z jakéhokoli důvodu neplatí své závazky, budou posuzováni přísněji,“ říká Petr Kučera, výkonný ředitel společnosti CRIF – Czech Credit Bureau.

Prvními členy registru REPI se staly společnosti sdružené v Asociaci poskytovatelů nebankovních úvěrů (APNÚ). Jsou to poskytovatelé mikropůjček, které aktuálně procházejí licenčním řízením pro poskytování spotřebitelských úvěrů u České národní banky: CreditON, s.r.o., CreditPortal, a.s., Friendly Finance s.r.o., Kontex Trade International s.r.o., Kreditech Česká republika s.r.o., Via SMS s.r.o., a Zaplo Finance s.r.o. Člen představenstva APNÚ David Bouda ke vstupu členských společností do REPI uvedl: „Novela zákona o spotřebitelském úvěru zpřísnila podmínky, za kterých jsou poskytovatelé nebankovních úvěrů oprávnění poskytovat zákazníkům finanční výpomoc. Jedním z klíčových požadavků je nutnost posoudit u potenciálních zákazníků jejich schopnost dostát svým závazkům, v čemž nám registr REPI bude napomáhat. Spolupráce členů asociace APNÚ s registrem REPI je všestranně výhodná proto, že nesplácené úvěry jsou společným problémem celého odvětví i společnosti, a zároveň jsou nepřítelem i poctivých klientů, protože zdražují jejich cenu pro všechny.

Registr napříč několika sektory

REKLAMA

Registr platebních informací REPI bude v blízké době rozšířen o další společnosti z řad poskytovatelů mikropůjček, i dalších sektorů. Jeho členy se tak mohou  stát všechny společnosti, které poskytují svým klientům nějaký druh služby založené na pravidelných splátkách či s odloženou splatností. Ať už jde o e-shopy, společnosti pronajímající nemovitosti, společnosti poskytující telekomunikační či datové služby, nebo společnosti umožňující firmám nákup služeb či zboží na fakturu. REPI totiž bude evidovat informace o fyzických i právnických osobách. „Jedním ze zásadních problémů, které společnosti v současnosti řeší, je schopnost rozšiřovat své služby pro firmy a spotřebitele a přitom se vyhnout jejich poskytování klientům, kteří již mají nebo se dá očekávat na základě jejich platební historie, že by mohli mít problémy se  splácením pořizovaných půjček či služeb. Informace o platební morálce lidí i firem jsou pro ně proto zásadní. Firmy začlenené v REPI si navíc tímto způsobem splní svoji zákonnou povinnost prověřovat identitu či bonitu svých klientů,“ doplňuje Petr Kučera s tím, že technický, společenský i technologický vývoj jednoznačně směřuje ke vzniku komplexních registrů platební morálky jednotlivců i firem.

Ve vyspělých zemích to již funguje

Podle průzkumu Asociace poskytovatelů kreditních informací ACCIS (Association of Consumer Credit Information Suppliers) jsou v různých Evropských zemích do registrů zahrnuty informace z mnoha různých sektorů, tedy nejen z oblasti bank a poskytovatelů úvěrů. Dle poslední studie ACCIS do Evropských registrů například přispívají v 55 % případů i inkasní agentury, ve 30% případů poskytovatelé internetového připojení a ve 25% případů také pojišťovny či energetické společnosti. Velmi dobré zkušenosti s fungováním těchto multisektorových registrů, které jsou užitečné pro poskytovatele služeb i jejich zákazníky, mají například v Německu, ve Velké Británii a ve Skandinávii.

Tisková zpráva CRIF – Czech Credit Bureau

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz


Související články


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *