Čtvrtek 22. dubna. Svátek má Evžénie.

Cesta na hory bez pojištění může přijít pořádně draho

Pololetní vysvědčení je minulostí. Od pondělí se opět roztočí kolotoč jarních prázdnin a řada českých rodin vyrazí na lyžovačku do zahraničí. Taková dovolená se ale může řádně zkomplikovat, pokud vás potká pojistná událost – v loňské zimní sezoně jich s českými turisty řešila pojišťovna Generali téměř 800 a minimálně stejná čísla se dají čekat i letos. „Před cestou nejen do zahraničí je proto důležité mít sjednané cestovní pojištění, odpovídající připojištění a v případě, že cestuji vozem po vlastní ose také zkontrolovat, zda je v autě v odpovídající povinná výbava,“ upozorňuje tiskový mluvčí pojišťovny Generali Jiří Cívka.

„Cestovní pojištění při cestě na hory by mělo obsahovat léčebné výlohy, připojištění sportů, které se vztahuje například na lyžování, snowboarding a podobně, a rovněž připojištění odpovědnosti, které si sjednává stále více lidí,“ vyjmenovává Jiří Cívka.

Pojištění na cesty se dá v dnešní době už jednoduše sjednat přes internet a odborníci se shodují, že bez něj by na hory nikdo vyrážet neměl. 

„Kromě krytí léčebných výloh nabízíme třeba i pojištění pro případ neuskutečnění zájezdu a slevy pro skupinové či rodinné pojištění. Léčebné výlohy jsou však nezbytným minimem. Jsme sice součástí Evropské unie, ale to neznamená, že nám v tomto regionu bude zdravotní péče automaticky poskytnuta zadarmo. Ve většině států Evropy není zdravotní péče bezplatná. Bez pojištění si navíc veškerou komunikaci se zdravotním zařízením musí pacient vyřizovat sám v místním jazyce, stejně tak případný převoz domů,“ doplňuje Cívka.

Pokud cestujete na hory autem, vyplatí se kromě povinného ručení také havarijní pojištění. Pokud v zahraničí způsobíte nehodu, pokryje náklady na opravu vámi poškozených vozidel povinné ručení a to až do výše sjednaného limitu. Pokud však v takovém případě nemáte havarijní pojištění, musíte počítat s tím, že opravu svého vozu budete kompletně hradit sami.

„Posledních několik let stoupá hustota silničního provozu a naopak klesá ohleduplnost řidičů. Uzavřením havarijního pojištění chrání řidič svůj vůz před nepříznivými okolnostmi jako například havárie nebo odcizení. Ve variantě Allrisk poskytuje ochranu také v případě živelní události, vandalismu, požáru nebo výbuchu,“ upozorňuje Jiří Cívka.

ZÁKLADNÍ DOKLADY

Pro jakoukoli cestu vozem po Evropě byste navíc neměli zapomenout na základní doklady, které jsou vyžadovány ve všech evropských zemích bez rozdílu. 

„Konkrétně byste si s sebou měli vzít občanský průkaz nebo pas, kartičku zdravotní pojišťovny, technický průkaz od vozidla, doklad o povinném ručení (zelenou kartu, doporučuje se i jedna její kopie pro případ havárie), doklad o havarijním pojištění, doklad o cestovním pojištění a Evropský formulář záznamu o dopravní nehodě,“ vyjmenovává Jiří Cívka.

ZIMNÍ VÝBAVA A RYCHLOSTNÍ LIMITY

Zapomínat by ti, kteří jedou na hory autem, neměli ani na povinnou zimní výbavu. V Rakousku musejí mít řidiči za zimních provozních podmínek zimní pneumatiky od 1. listopadu do 15. dubna, součástí povinné výbavy je i výstražný trojúhelník a reflexní vesta. Povinnost celodenního svícení je pouze za snížené viditelnosti a v tunelech.

Pro Itálii platí, že v oblasti Val d´Aosta musejí mít vozidla zimní pneumatiky nebo v kufru nachystané sněhové řetězy v celém zimním období, tedy od 15. října do 15. dubna. V jiných oblastech je tato povinnost určena dopravními značkami a platí od 1. listopadu do 15. dubna. Celodenní svícení je v této zemi povinné. 

Ve Švýcarsku není použití zimních pneumatik nařízeno, ale řidič zodpovídá za havárie a komplikace, které kvůli špatným pneumatikám způsobí. V oblastech, kde je tato povinnost určena dopravními značkami, jsou povinné sněhové řetězy. Povinné celodenní svícení platí ve Švýcarsku od začátku letošního roku. Ve Francii je celodenní svícení doporučeno, úseky pro použití zimních pneumatik jsou uvedeny na dopravních značkách. Povinná zimní výbava platí od 15. listopadu do 15. března ve Slovinsku, povinné je celodenní svícení. 

Ve všech pěti zemích platí stejný rychlostní limit pro jízdu v obci, a sice 50 km/h, ale zatímco v Rakousku se mimo obec smí jezdit až 100 km/h, ve Švýcarsku je to jen 80 km/h. V Rakousku, Itálii a Slovinsku je mimo obec nejvyšší povolená rychlost 90 km/h. Na dálnici je rychlostní limit 130 km/h s výjimkou Švýcarska, kde se smí jezdit jen 120 km/h. 

HELMA NA SJEZDOVCE

Protože v posledních letech rapidně přibylo úrazů lyžařů a snowboardistů na sjezdovkách, řada zemí sáhla po zavedení povinnosti nosit na svazích ochrannou helmu. V Rakousku platí toto nařízení pro děti do věku minimálně 15 let, a to v Dolním Rakousku, Štýrsku, Horním Rakousku, Salcbursku, Korutanech, Burgenlandu a ve Vídni. Ve spolkových zemích Tyrolsko a Voralbersko je nošení přilby pouze doporučeno. 

Italové zavedli povinnost nosit ochrannou helmu už od 1. ledna 2005, nosit ji musí bez výjimky všechny děti do 14 let. Itálie má jako jediná evropská země policejní pořádkové jednotky určené pouze pro lyžařské svahy. Děti do 15 let musejí nosit helmu na francouzských sjezdovkách, naopak ve Švýcarsku bezpečnostní helma povinná není. Slovinsko přijalo v roce 2008 novelizaci zákona, díky které se zvýšila věková hranice pro povinné nošení přilby z 12 na 14 let věku. 

Čísla posledních let ukazují, že při lyžování v zahraničí je nutné myslet na připojištění odpovědnosti za škody. Češi sice mají pověst zkušených lyžařů, střety s jinými lyžaři se jim ale nevyhýbají a často jsou kvůli jazykové bariéře a nedostatku zkušeností se složitými právními procedurami jsou právě oni označeni za viníky střetu.

„Na naší klientce vymáhal advokát zraněné německé lyžařky skoro dva miliony korun a německá zdravotní pojišťovna uplatnila nárok na 240 tisíc korun. Nakonec jsme se dohodli na narovnání, které činilo skoro milion korun, ale díky odpovědnostnímu připojištění k cestovnímu pojištění byly výdaje naší klientky z tohoto hlediska minimální,“ uvádí příklad z praxe Jiří Cívka.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.