Středa 21. února. Svátek má Lenka.

Český Valentýn každý rok jinak. Ubylo romantických večeří i parfémů

Banky mBank 13.02.2018 | 13:23 0 Komentářů

Vyznat si lásku na sv. Valentýna a vzájemně se obdarovat něčím speciálním sice není tradiční česká záležitost, i tak se u nás tento svátek do jisté míry zabydlel. Co přesně si zamilovaní vzájemně kupují a o kolik peněz více Češi utrácejí právě 14. února? Digitální banka mBank analýzou interních údajů z platebních karet zjistila, že české valentýnské trendy se mezi sebou rok od roku liší.

Romantickou večeři při svíčkách si například v roce 2016 dopřálo o 58 % párů více než v jiný všední den. O tom, že restaurace přesto nemají na Valentýna nic jisté, však svědčí statistika z roku 2017. Tehdy se totiž za večeři o sv. Valentýnu ve dvou utratilo stejné množství peněz jako týden předtím, tedy 7. února.

Podobně kolísá i zájem o výjimečný večer ve dvou strávený v kině nebo v divadle. Zatímco předloni byl zájem o vstupenky na 14. února výrazný – diváci utratili
o 101 % více – loni už zájem zdaleka nebyl tak značný. Právě naopak, na svátek zamilovaných byl prodej dokonce o 12 % nižší. Například na Slovensku se však jedná o jednu z nejoblíbenějších forem, jak zamilovaní slaví svůj svátek. Loni
i předloni totiž zájem o film či divadelní hru překonal u našich východních sousedů běžné dny o 150 %.

Češi jsou však, zdá se, nevyzpytatelní a nedá se ani spolehlivě odhadnout, kolik zaplatí kartou za parfémy a jinou drogerii. Platby se totiž za poslední dva roky výrazně změnily. V roce 2016 vzrostly platby kartou na svátek zamilovaných
až o 73 %, oproti běžnému dnu, a v roce 2017 se zájem o drogerii snížil až o 5 %. Jiné nákupní chování můžeme vidět na Slovensku. Slováci investují více do parfému a jiné drogerie, kdy platby narostly za rok o 10 % oproti platbám z běžného dne.

Vypadá to, že valentýnskou stálicí zůstávají pozornosti ve formě bonboniér, čokolád či lahví dobrého vína. Za jídlo a pití totiž Češi nechali v obchodech více peněz jak předloni, tak minulý rok. Romantickým dárkem zůstává každoročně také oblečení, do kterého spadá i atraktivní spodní prádlo. V roce 2017 byl nárůst v prodeji za oblečení o jedno procento, o rok dříve to však byl skok hned o 23 %.

Země Česko Slovensko
Rok 2016 2017 2016 2017
Kina a divadla 101% -12% 180% 150%
Restaurace 58% 0% 71% 45%
Oblečení 23% 1% 33% 5%
Jídlo a pití 27% 2% 31% 51%
Drogérie 73% -5% 25% 35%
Služby 26% -6% 27% 78%

*porovnání dne 14. 2. daného roku se dnem 7. 2. stejného roku

Obrovský rozdíl můžeme vidět mezi roky 2016 a 2017, konkrétně ve službách, kam spadá například květinářství. V roce 2016 koupilo květiny o 26 % více Čechů než běžně, loni jejich počet klesl až o 6 % oproti běžným nákupům. Jakým způsobem potěšíte svou drahou polovičku, záleží jen na Vás. Láska by ovšem neměla být vyznávána pouze ve svátek všech zamilovaných, ale každým dnem.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.