CZK/€ 25.305 -0,06%

CZK/$ 23.413 +0,02%

CZK/£ 29.594 +0,24%

CZK/CHF 25.911 +0,38%

20. 02. 2018

0 komentářů

České rodinné firmy jsou ve skvělé kondici. Dvě třetiny za rok výrazně zvýšily obrat

 

V roce stoletého výročí vzniku Československa panuje mezi majiteli českých rodinných firem dobrá nálada. Celých 86 % z nich vidí budoucnost optimisticky, 83 % jich za poslední rok zvýšilo obrat. Pro dvě ze tří rodinných firem ale zůstává problémem nedostatek zaměstnanců. Zajímavostí je, že britští rodinní podnikatelé si integrovanější EU přejí více než ti čeští. Vyplývá to ze závěrů Evropského barometru rodinných firem KPMG a asociace European Family Businesses.

Loading



 

České rodinné firmy jsou ve všech ohledech v lepší kondici než loni. Dvěma třetinám rostl obrat dokonce výrazně, a to o 6–25 %. Důvodem byla nejčastěji větší poptávka (51 %) a optimalizace produktů (37 %). Vyšší tržby plánují firmy investovat zpět do základní činnosti a do náboru a školení zaměstnanců. Polovina společností (51 %) posílila aktivity v zahraničí.

Největší problém? Chybí kvalifikovaní zaměstnanci

Rostoucím celoevropským problémem je pro rodinné firmy nedostatek zaměstnanců. Stěžuje si na něj 43 % evropských firem, v tuzemsku je to dokonce 66 %. Rodinné podniky přitom mají statisticky vysokou retenci zaměstnanců a ve špatných dobách méně propouštějí. „Nedostatek pracovníků je problém pro všechny. Rodinné firmy se ale při náboru absolventů nyní dostávají oproti běžným firmám do výhody. Mohou se totiž opřít o otevřenou firemní kulturu a pevné hodnoty. To jsou věci, po kterých generace Y volá, komentuje Milan Bláha, partner odpovědný za služby pro rodinné firmy, KPMG Česká republika.

Připravit následníka, komunikovat a udržet balanc

REKLAMA

Pořadí priorit českých a evropských majitelů rodinných firem se neliší. Nejdůležitější je pro ně příprava následníka na převzetí firmy (v Česku velmi důležité pro 69 %), dále komunikace mezi generacemi (63 %). „V tomto kontextu je zajímavé, že informování členů rodiny o firemních záležitostech považuje za velmi důležité jen pětina respondentů. Majitelé rodinných firem si totiž uvědomují, že v mezigenerační komunikaci je potřeba zohlednit i témata, která se netýkají jen podnikání,“ odhaduje Milan Bláha. Za třetí důležitou oblast považují čeští majitelé rodinných firem rovnováhu mezi zájmy rodiny a byznysu (57 %).

Češi euroskeptičtější než Britové

Evropské rodinné firmy jsou silně proevropské. Přes polovinu evropských respondentů si přeje provázanější Evropu a necelá třetina by zachovala stávající úroveň integrace. Čeští zástupci rodinných firem jsou méně eurofilní. Pro zesílení integrace je čtvrtina z nich, 40 % by zachovalo aktuální stav, třetina je pro volnější vazby mezi státy EU. Prohloubit propojenost EU si po brexitu paradoxně přejí britští majitelé více než ti čeští.

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz


Související články


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *