CZK/€ 25.305 -0,06%

CZK/$ 23.413 +0,02%

CZK/£ 29.594 +0,24%

CZK/CHF 25.911 +0,38%

08. 06. 2022

0 komentářů

Česká ekonomika se vrací na úroveň před pandemií, lidé se vrací do restaurací a hotelů

 

Meziroční růst prodejů o bezmála 5 procent a návrat útrat v oblasti ubytování a pohostinství do doby před vypuknutím pandemie. To mimo jiné ukázala nejnovější data společnosti Mastercard, která do České republiky rozšiřuje svou službu Mastercard SpendingPulseTM. Ta shromažďuje a vyhodnocuje údaje o prodejích v kamenných prodejnách i na internetu a zahrnuje všechny způsoby úhrady, nejen platební karty.  

Loading



 

Český retail z nejnovějších dat vychází jako oživený po vleklé pandemii. Celkový meziroční růst prodejů v květnu dosáhl 4,8 procent. Ve srovnání s předpandemickým rokem 2019 zaznamenaly prodeje růst o 16,8 procent. Čerstvá data taky potvrzují přesun velké části prodejů do prostředí online, který značným způsobem podpořila právě protipandemická opatření. Zároveň mírným tempem rostou i prodeje v kamenných prodejnách.

Podle dat Mastercard SpendingPulse se Češi vrátili do penzionů i restaurací. Objem útrat v ubytovacích zařízeních byl v květnu v porovnání s předpandemickým rokem 2019 nižší jen o 10 procent. Ve srovnání s loňskem pak došlo k navýšení o neuvěřitelných 166,5 procent. Podobná je situace v pohostinství, kde se oproti loňskému pandemickému roku zvýšily prodeje o 94,9 procent. Růst je zde ale zřetelný i v porovnání s květnem 2019, oproti kterému došlo ke zvýšení o 18,7 procent.

„Z posledních dat Mastecard SpendingPulse je vidět, že česká ekonomika se z velkých ran způsobených covidovými opatřeními dokázala relativně rychle oklepat. Češi si na jednu stranu rychle zvykají na naprosto nevídaný nárůst sektoru e-commerce. Na druhou stranu ale po opětovném otevření ekonomiky po pandemii znovu a rádi zamířili do kamenných obchodů. V obou případech trendy směřují k čím dál tím větší digitalizaci plateb. Naší ambicí je nabídnout zákazníkům co nejjednodušší a nejbezpečnější platební řešení online i offline,“ říká generální ředitel společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko Michal Čarný. 

Chování spotřebitelů se v posledních dvou letech výrazně proměnilo a změny se dotkly toho, jak lidé platí i kde nakupují. Proto jsou podrobné informace důležitější než kdy dřív. Jak firmy, tak veřejný sektor vyžadují pravidelně aktualizované informace pro potřeby plánování a rozhodování.

Mastercard SpendingPulse proto poskytuje pravidelné a spolehlivé údaje z prostředí maloobchodu s vysokou úrovní geografické podrobnosti. Dlouhodobě se uplatňuje jako důvěryhodný ekonomický ukazatel v zemích, jako jsou Spojené státy, Brazílie, Austrálie a další. Denní metriky a týdenní aktualizace poskytují prodejcům, finančním institucím a mnoha dalším příjemcům podrobné informace jak v souvislosti s významnými událostmi retailového kalendáře, jako je například období dovolených, tak i celoročně.

REKLAMA

Natalia Lechmanova, hlavní ekonomka institutu Mastercard Economics Institute, říká: „V Evropě probíhá významný posun rovnovážného stavu, kdy spotřebitelé přecházejí od výdajů za zboží k výdajům za zážitky, které si po minulé dva roky museli odepírat. To je dobrá zpráva pro související sektory, jako je pohostinství a ubytovací služby. A spotřebitelé utrácejí i přes stávající vysoké ceny, i když jsou patrné určité posuny.“

Podle údajů z Mastercard SpendingPulse dochází s uvolňováním protipandemických omezení k diverzifikaci výdajů za nákupy v rámci jednotlivých sektorů a prodejních kanálů:

  • Celkový objem maloobchodních prodejů – vyjma prodeje aut – ve většině zemí vzrostl jak ve srovnání s květnem 2021, tak také oproti předpandemickému květnu 2019.
  • Prodeje v kamenných prodejnách pokračovaly v růstu ve většině sledovaných zemí.
  • Částečně se snížily prodeje online, i když i ty se povětšinou drží nad úrovněmi roku 2019.

S tím, jak se uvolňovala protipandemická opatření a výdaje spotřebitelů se rozšiřovaly mimo zboží zpět do služeb, vykázaly v květnu sektory jako elektronika, potraviny a nábytek nižší meziroční růst.

Naproti tomu sektory závislé na mobilitě spotřebitelů, jako je pohostinství či ubytovací služby, zažívají ve srovnání s loňským útlumem výrazný růst. Za tímto oživením stojí především odkládaná poptávka a všeobecný návrat k cestování, zčásti pak i růst cen.

„Základním kamenem ekonomiky je spotřebitel,“ říká Mark Barnett, prezident společnosti Mastercard Europe, a dodává: „Díky přístupu k našim jedinečným informacím z retailu dokážeme poskytovat data o kondici spotřebitelů a aktuálních trendech takřka v přímém přenosu. Firmám i veřejným institucím to poskytuje možnost současnému spotřebiteli důkladně porozumět a přizpůsobovat se stále se měnícím potřebám ve všech oblastech.“

 

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz


Související články

Komentář: Šílenství měnové politiky

Současná měnověpolitická „sezóna“ začala v roce 2022, kdy centrální bankéři v západních vyspělých ekonomikách začali zvyšovat sazby, aby bojovali proti inflaci. Trvalo jim několik let, než se dostali tam, kde jsou dnes. Zda bylo jejich úsilí úspěšné, nám pravděpodobně napoví několik příštích měsíců a další období.

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

18. 03. 2024

Analýza: Zpátky do reality – pravidelný příjem v roce 2024

Investování za účelem dosažení pravidelného příjmu se oproti předpandemické době nízkých úrokových sazeb a kvantitativního uvolňování radikálně změnilo. Poprvé po mnoha letech může být úrok na peněžním vkladu lákavou alternativou. „Uložení“ peněz v ultradefenzivní hotovosti však obnáší vlastní rizika a nenabízí žádnou příležitost ke kapitálovému zhodnocení. Rok […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

14. 03. 2024

Komentář k akciovým trhům: Investoři by měli zůstat velmi selektivní

Buffettův valuační indikátor globálních akciových trhů je nyní na úrovni 111 %. Tato hodnota výrazně převyšuje úroveň dlouhodobého mediánu s hodnotou 87 % a je dokonce poměrně výrazně i nad další klíčovou úrovní dlouhodobého mediánu plus jedné směrodatné odchylky s hodnotou 105 %. Globální akciové trhy jako […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

11. 03. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *