CZK/€ 25.265 +0,14%

CZK/$ 23.707 +0,19%

CZK/£ 29.516 +0,05%

CZK/CHF 26.084 +0,21%

19. 08. 2014

0 komentářů

Češi si oblíbili moderní bankovní služby. Internetové bankovnictví využívá aktivně 74 % populace, bezkontaktní karty pak téměř polovina zákazníků

 


 

Ačkoliv je český národ považován za spíše konzervativní, bázeň v oblasti bankovnictví pro Čechy neplatí. Jakmile si vyzkouší nové služby a s nimi spojené technologie, jsou ochotni je ihned začít používat a z tohoto důvodu klidně i změnit banku. Vyspělými uživateli pokrokových bankovních služeb však není pouze mladá generace. Například bezkontaktních karet totiž v tuzemsku využívají také klienti starší 90 let.

Bezkontaktní karty používá téměř polovina Čechů, zkouší i novější verze placení

Bezkontaktní karty uvedla jako novinku na českém trhu Citibank v červnu 2011. Dnes ji používá 42 % populace. „Příkladem velkého boomu těchto karet bylo po dlouhou dobu například Polsko. Letos jsme je však předběhli, protože Češi přijímají nové technologie rychleji než jinde v regionu,“ říká Milada Franek zastupující společnost GE Money Bank. Podle informací Komerční banky se objem bezkontaktních plateb od začátku roku 2013 zvýšil dokonce 13krát. Důvodem jsou zejména rychle se zlepšující podmínky pro využívání bezkontaktních technologií. Česká republika totiž patří mezi lídry v podílu terminálů, které právě bezkontaktní platební styk umožňují. Touto rychlou a novou platební metodou lze platit na každém druhém terminálu. „Zájem klientů o kontaktní karty byl po představení  jejich modernějších bezkontaktních sestřiček dokonce tak malý, že jsme je už v září loňského roku přestali zcela vydávat,“ hodnotí zákaznické preference Vladimír Komjati, tiskový mluvčí Air Bank. Na oblíbenou novinku však v současné době navazují ještě modernější varianty. Příkladem jsou bezkontaktní nálepky, s výhodou menších rozměrů a libovolného umístění, lze je totiž nalepit třeba na mobilní telefon nebo klíče. Používají se spíše k platbám nižších hodnot do 500 Kč, u kterých není třeba zadávat PIN kód.

Mobilní verze bankovnictví nahrazuje internetovou

Oblibě se u českých zákazníků těší také mobilní bankovnictví.Speciální aplikace v mobilu umožňují nejen nahlížení na bankovní účet, ale také jeho správu, tak jako v jeho internetové verzi. „Kromě správy účtu nabízí mobilní bankovní aplikace i doplňkové služby. Uživatelé mohou vyzkoušet třeba kalkulačku poplatků nebo vyhledávání nejbližších poboček a bankomatů,“ popisuje službu Zdeněk Kovář  z Fio Banky, která uvedla mobilní bankovnictví na trh jako první banka v České republice, a to v roce 2011. K těm nejčastějším operacím Čechů v rámci mobilního bankingu, kam patří zejména zobrazení pohybů na účtu, příkazů čekajících na zpracování a blokací, se postupně přidávají také platební příkazy. „Ještě v roce 2012 využívali naši klienti mobilní aplikace převážně ke kontrole zůstatku na účtu a v menší míře pak k aktivním transakcím. Chování klientů se však v průběhu loňského roku výrazně změnilo a mobil používají ke stejným transakcím, jež dříve ovládali přes internet,“ ujasňuje chování českých zákazníků tisková mluvčí ČSOB banky Pavla Hávová. „Dochází také k nárůstu takzvaných ortodoxních uživatelů mobilních zařízení. Už více než 10 % zákazníků se do internetového bankovnictví vůbec nehlásí a vše řeší přes mobil,“ dodává Hávová. Podle informací ZUNO banky využívá mobilního bankovnictví aktivně, tedy každý den, polovina klientů. Jen za první čtvrtletí tohoto roku protekla ZUNO mobilním bankovnictvím miliarda českých korun.

REKLAMA

Vzhledem k pokrokovosti českých zákazníků tak jednotlivé banky rozšiřují portfolio nabízených moderních a technologicky pokročilejších služeb na maximum. „Češi jsou technologickým novinkám velmi otevření, české banky tak přinášejí spoustu služeb, které nejsou v mnoha evropských zemích vůbec běžné. V poslední době jsou to například QR kódy, umožňující vyfotit QR kód chytrým telefonem z faktury, čímž se platební příkaz vyplní automaticky sám,“ popisuje Tomáš Kofroň z Raiffeisenbank. „Aktuálně pracujeme ještě například na hlasové biometrii, tedy možnosti, jak poznat klienta po hlase,“ doplňuje Kofroň. Čeští bankovní zákazníci jsou v porovnání s dalšími regiony také velmi progresivní. „Často nám sami navrhují novinky, které by uvítali,“ potvrzuje ředitel depozitních produktů Tomáš Veselý z Equa bank.

Zajímavosti: Češi a moderní bankovní služby (Zdroj: ČSOB) 

·         Nejstaršímu uživateli, který platí bezkontaktně, je 91 let. Naopak nejmladšímu studentovi, jenž používá bezkontaktní platební kartu, je 14 let.

·         Největší útrata jednou bezkontaktní kartou činí přes 139 tisíc korun.

REKLAMA

·         Výše nejmenší bezkontaktní platby – 1 rohlík.

·         Ženy (51 %) platí bezkontaktně častěji než muži (49 %).

·         Muži (54 %) však tímto způsobem co do objemu platí více než ženy (46 %).

·         Průměrná částka, kterou klienti zaplatí bezkontaktně, je 520 Kč.

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz


Související články

Průzkum: Češi a investice

Lidé se domnívají, že investování není snadné, a přiznávají, že mu moc nerozumí. A souhlasí s tím, že investice jim mnohdy nabízejí i nedůvěryhodné firmy. V otázce investování si tak nechají poradit, na tom nejlepším zdroji informací se ale neshodnou.

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

21. 09. 2023

Studie – euro má nulový dopad na rozvoj obchodu

Z hlediska příznivců přijetí eura zdrcující studie vychází v zářijovém vydání prestižního vědeckého žurnálu Journal of International Money and Finance (zde). Efekt eura na růst vzájemného obchodu členských zemí měnové unie je podle ní v zásadě nulový.

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

23. 08. 2023


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *