Pondělí 18. ledna. Svátek má Vladislav.

„Bezpapírové“ jízdné v Ostravě po roce – 1,4 milionu jízdenek pořízených bezkontaktními bankovními kartami a propad zájmu o papírové a SMS jízdné

Investice 13.07.2017 | 10:23 0 Komentářů

Dopravní podnik Ostrava (DPO) spustil 30. 6. 2016 ve spolupráci s Koordinátorem ODIS a společnostmi ČSOB, Mikroelektronika, VISA EUROPE a XT-Card ostrý provoz systému,
jež umožňuje ve všech prostředcích MHD provozovaných DPO platit jízdné bezkontaktní platební kartou. Rok fungování systému potvrdil, že o tento způsob platby jízdného je velký zájem – k 30. 6. 2017 systém využilo
1 384 816 cestujících, kteří pořídili stejný počet jízdenek v hodnotě 25 168 184 Kč. Navíc zájem cestujících neustále stoupá, loni činil denní průměr zakoupených jízdenek 2430. V půlce roku 2017 je již na dvojnásobku – 4893.

Hlavní výhodou ostravského systému je fakt, že negeneruje papírové jízdenky a při jeho využívání cestující nepotřebují znát tarif ani cenu jízdného předem. Při nástupu přiloží kartu povinně, při výstupu nepovinně a odbavovací systém za ně spočítá optimální jízdné. Díky nastavení navíc cestující nikdy nezaplatí více než je cena denní jízdenky. Jedná se o historicky první odbavovací systém tohoto typu v České republice a druhý v Evropě.

Dopravní podnik Ostrava je s fungováním systému po 12 měsících spokojen. „Dosavadní vývoj nás mile překvapuje. Ani v jednom z měsíců jsme nezaznamenali pokles zájmu a denní průměr prodaných jízdenek každý měsíc roste. Například letos v květnu i červnu jsme překonali denní průměr 5 000 prodaných jízdenek a v tržbách jsme dvakrát po sobě pokořili hranici 3 milionů korun,říká Daniel Morys, předseda představenstva Dopravního podniku Ostrava a pokračuje: „Systém si rychle získal velkou oblibu, což má nemalý podíl na klesajícím zájmu o konvenční způsoby pořizování jízdného. Například v období leden–červen 2017 meziročně klesl prodej SMS jízdenek v ostravské MHD o 20 % a u papírových jízdenek se jedná o téměř čtvrtinový pokles.“

Všechny platební transakce za nákup „bezpapírového“ jízdného se zúčtovávají v clearingovém centru a data v něm vyhodnocená prozrazují zajímavé informace. „Víme například, že nejpopulárnější linkou pro platbu kartou je tramvaj číslo 8, ve které se prodalo přes 150 tisíc jízdenek. Další zajímavostí je rekordní den celého systému, který se odehrál v pátek 30. června, kdy bylo pořízeno 8 174 jízdenek. Tento rekord ovšem s největší pravděpodobností padne již tento měsíc, kdy se v Ostravě uskuteční populární hudební festival Colours of Ostrava,“ říká Pavel Nenka ze společnosti XT-Card, která za chod zúčtovacího centra zodpovídá.

Obrovský zájem obyvatel a návštěvníků Ostravy motivuje DPO k dalším vylepšením systému. „Do konce letošního roku chceme například lidem umožnit zakoupit na jednu platební kartu i jízdenky pro spolucestující. Druhou významnou novinkou je propojení systému platebních karet s dlouhodobými jízdenkami. Dáme cestujícím příležitost zaregistrovat si k platební kartě měsíční, čtvrtletní, či roční jízdenku. Z bankovní karty se tak vlastně stane legitka na MHD,“ vysvětluje Daniel Morys.

Úspěšné fungování bezpapírového krátkodobého jízdného ve slezské metropoli je dobrým signálem i pro cestující v regionu, kteří se mohou těšit na bezpapírový systém jízdného i mimo Ostravu. V zadávacích podmínkách výběrových řízení na autobusové dopravce je totiž již zakotvena povinnost akceptace bankovních karet včetně připojení do celokrajského systému. „V brzké době se k systému připojí opavský dopravce TQM a v průběhu roku 2018 přibydou další. Nadále platí, že fungování v Ostravě je pouze první fáze zavádění tohoto systému na regionální úrovni. Do konce roku 2018 by mohl systém fungovat v celém Moravskoslezském kraji,“ říká Aleš Stejskal, jednatel společnosti KODIS, která funguje jako koordinátor projektu bezkontaktního jízdného a zajišťuje jeho proměnu na regionální dopravní řešení.

Kladně hodnotí fungování bezpapírového jízdného i Luboš Novotný ze společnosti Mikroelektronika, jež dodala validátory (čtečky karet) a jejich software do dopravních prostředků DPO: „Cestujícími i odbornou veřejností byl systém velice dobře přijat. Platba jízdného bez tisku jízdenky a jeho optimalizace je atraktivní nejen pro dopravu v ČR. Utvrzují nás v tom naši čeští i zahraniční zákazníci, kteří se do Ostravy přijeli inspirovat.“

Unikátnost systému potvrzuje i Jan Kubíček, ředitel Rozvoje obchodu ČSOB, která se v rámci systému stará o autorizaci karetních operací: „Potenciál bezkontaktních plateb v dopravě je obrovský a v České republice se nám daří postupně rozšiřovat toto platební řešení do dalších regionů a měst. Přesto však zůstává odbavovací systém v Ostravě unikátním v rámci ČR, protože jízdenky jsou virtuální a není nutné je tisknout. Další výhodou systému je také jeho přívětivost a jednoduchost jak pro návštěvníky, tak pro zahraniční cestující, kteří mohou pro odbavení použít svojí platební kartu otevřeného schématu Visa/Mastercard.“

František Jungr, manažer regionálního rozvoje společnosti Visa, vyzdvihuje komplexnost dopravního řešení a jeho regionální přesah: „Ostravské řešení bylo po Londýně teprve druhé svého druhu v Evropě a potvrzuje se, že Češi patří dlouhodobě mezi lídry v bezkontaktních platbách. Na Ostravě a Moravskoslezském kraji jsme navíc demonstrovali doposud nejkomplexnější systém, kde bude městská i regionální doprava akceptovat bankovní karty v rámci jednotného řešení. Ukázali jsme tak, kam se ubírá budoucnost hromadné dopravy, a věříme, že Ostrava je příkladem a motivací pro další česká a evropská měst.“

„Bezpapírové“ jízdné v Ostravě v číslech (30. 6. 2016 – 30. 6. 2017)
Celkový objem financí za zakoupené jízdenky 25 168 184 Kč
Celkový počet zakoupených jízdenek 1 384 816
Průměrný počet jízdenek zakoupených za jeden den v roce 2016 2 430
Průměrný počet jízdenek zakoupených za jeden den v roce 2017 (k 30. 6. 2017) 4 893
V jaký den bylo zakoupeno nejvíce jízdenek? 30. 6. 2017 (8 174 jízdenek)
Nejoblíbenější linka MHD pro platby jízdného bezkontaktními kartami Tramvaj č. 8 (155 704 jízdenek)
Počet použitých karet v systému 133 392

Tisková zpráva: DPO

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.