Neděle 01. srpna. Svátek má Oskar.

Automobilový průmysl se bude potýkat s nedostatkem čipů až do konce roku

Coface: Pokud výroba čipů nebude držet krok s poptávkou, omezí nedostatek výrobu v automobilovém průmyslu. Automobilky se pravděpodobně uchýlí k selektivnímu odstavení některých závodů.

Ačkoli se původně očekávalo, že se výroba a poptávka po čipech vyrovnají během letních měsíců letošního roku, nejnovější prognózy ukazují, že nedostatek čipů bude automobilový průmysl provázet přinejmenším do konce letošního roku. „I když je automobilový průmysl pro výrobce čipů rostoucím segmentem, stále tvoří jen asi 10 % jejich celkové spotřeby. Výrobci automobilů proto nejsou schopni požadovat po výrobcích zvýhodnění,“ říká k současnému vývoji Ján Čarný, generální ředitel pojišťovny Coface pro Českou republiku a Slovensko, který je globálním lídrem v pojištění pohledávek firem a obchodních rizik.

Výrobci zaskočeni poptávkou Covid-19

Digitalizace průmyslové výroby, prudký rozvoj konceptu chytrých domácnosti – a s tím související změna charakteru mnoha výrobků – vyžadují polovodičové součástky i tam, kde to dříve nebylo běžné. Kromě rostoucí poptávky však výrobce čipů zaskočila pandemie Covid-19, která na jedné straně omezila logistické možnosti, na druhé straně však prudce zvýšila poptávku po elektronice a digitálních řešeních ze strany domácností i firem. „Bude trvat nějakou dobu, než se tento poptávkový šok podaří kompenzovat stále rostoucí výrobní kapacitou. Na základě naší analýzy očekáváme, že tento sektor bude mít nedostatek čipů nejméně do konce roku,“ upozorňuje Ján Čarný, generální ředitel pojišťovny Coface pro Českou republiku a Slovensko.

A dodává: „Vzhledem k tomu, že automobilový průmysl stále není v pozici masového odběratele čipů, je nalezení dobrého řešení tohoto problému obtížné. Pokud nebude výroba čipů sladěna s poptávkou, bude nedostatek čipů i nadále omezovat výrobu v automobilovém průmyslu. Stejně tak ale budou muset automobilky pravděpodobně i nadále selektivně uzavírat některé závody podle svých výrobních priorit.“

Riziko vyšších cen

Automobilový průmysl se potýká s překážkami na několika frontách. „Poté, co automobilový sektor během první vlny pandemie na jaře loňského roku výrazně utrpěl, došlo v prvním čtvrtletí letošního roku k prudkému oživení. V kombinaci s nízkými vstupy do výroby a napjatou přepravní kapacitou to vedlo k narušení dodavatelských řetězců a nedostatku dodávek v celé řadě oblastí, od kovových dílů přes plasty až po textil,“ vypočítává Ján Čarný. V důsledku toho rostou i ceny. „Již nyní jsme svědky intenzivních jednání v dodavatelských řetězcích o zvýšení výrobních cen. Lze očekávat, že tyto potíže poměrně rychle odezní, jakmile se zvýší cenová hladina,“ poznamenává. Největším omezením tak zůstanou čipy, u nichž bude vyrovnávání nabídky s poptávkou trvat podstatně déle.

Bez ohledu na překážky společnost Coface očekává, že rok 2021 bude pro automobilový sektor lepší než rok 2020, a to jak z hlediska výsledků, tak i prodejů. „Již nyní je však jasné, že předkrizové úrovně nedosáhneme. Počet vyrobených aut v letošním roce nebude ovlivněn poptávkou, ale především rozhodnutím koncernů, které přidělují omezený počet čipů,“ upozorňuje Ján Čarný, generální ředitel pojišťovny Coface pro Českou republiku a Slovensko.

Již během léta by měly komplikace spojené s pandemií ustoupit, a pokud se neobjeví nové mutace s vysokou mírou rezistence vůči očkování, bude druhá polovina letošního roku relativně normální. Výrobci v tomto odvětví tak budou čelit rostoucím cenám vstupů; v posledních letech se konkurenceschopnost snížila v důsledku prudkého růstu mezd. „Ve hře jsou však i geopolitické faktory – například Volkswagen je ovlivněn vývojem ve Spojených státech a zejména v Číně,“ dodává Ján Čarný, generální ředitel pojišťovny Coface pro Českou republiku a Slovensko.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.