CZK/€ 25.265 +0,14%

CZK/$ 23.663 -0,22%

CZK/£ 29.501 -0,13%

CZK/CHF 26.030 +0,03%

16. 05. 2012

0 komentářů

Subjekty:

Allianz automapa má za loňský rok dalších deset černých míst – nejvíce jich bylo v krajích Moravskoslezském a Královehradeckém

 


 

V databázi podrobných dopravních map byly identifikovány nehody evidované Policií ČR s úmrtím anebo těžkým zraněním na tuzemské státní silniční síti (dálnice, rychlostní silnice a silnice I. třídy), k nimž došlo v roce 2011. Následně bylo vybráno 10 míst s kumulací nejtěžších následků, kde se udály alespoň dvě nehody, jejichž vzájemná vzdálenost nepřekročila100 metrů,“ představuje metodiku hodnocení kritických úseků českých komunikací  Tomáš Vysoudil, člen správní rady Allianz Nadačního fondu, jehož hlavní náplní je bezpečnost na silnicích.

V nově vzniklých 10 nejnebezpečnějších úsecích se vyskytují nejčastěji dva kraje – Moravskoslezský –  3 místa + 1 lokalita na mimoúrovňovém křížení D47 a silnice I. třídy 11, dále pak Královehradecký – také tři úseky a po jedné lokalitě mají kraje Středočeský, Plzeňský, Jihočeský a Ústecký.

10 nejkritičtějších lokalit České republiky roku 2011

 

silnice

 

Počet
vážných  
nehod

SZ

TZ

LZ

Katastr

 

číslo

Kraj

 

 

 

 

 

1

I/35

HK (Jičínsko)

3

1

4

7

Milovice u Hořic

2

I/16

HK (Jičínsko)

2

4

3

6

Samšina

3

I/11

MS (Opava)

2

0

4

1

Nové Sedlice

4

I/11

HK (Hradec Králové)

2

2

1

0

Lhota pod Libčany

5

I/68

MS (Frýdecko-Místecko)

2

1

2

2

Třinec

6

I/4

JČ (Písek)

2

2

0

0

Lety

7

I/2

STČ (Kolínsko)

2

0

3

0

Vyžlovka

8–9

I/7

UL (Louny)

2

2

0

0

Postoloprty

8–9

I/26

PL (Plzeň-jih)

2

2

0

0

Chotěšov

10

I/57

MS (Bruntálsko)

2

1

1

4

Krnov

Zkratky: SZ = smrtelná zranění; TZ = těžká zranění; LZ = lehká zranění. Z tabulky je zřejmé, že vliv na pořadí má kombinace všech faktorů, vylučujících náhodu.

Přestože jde povšechně o velmi rozdílné lokality i nehody, lze z celkových čísel identifikovat několik obecnějších závěrů. Z deseti nových nehodových lokalit jsou tři křižovatky v obcích. I když každá má svá specifika, u všech dochází ke zřejmému překračování rychlosti na hlavní komunikaci. Ze zbývajících sedmi případů je jedna lokalita na silnici I/26 u Stodu s velmi křivolakým průběhem trasy a šest zbývajících míst na silnicích se vyznačuje zhruba stejnou podobou a následným problémem – komfortní průběh hlavní trasy komunikace, který svádí k velmi vysokým rychlostem a potřebě předjíždět pomalejší vozidla. Při zběžné prohlídce těchto lokalit je zřejmé, že v mnoha případech nejsou pro předjíždění dostatečně přehledné, a přesto tam není předjíždění dopravním značením zakázáno.

Pro každou z lokalit byl zpracován nehodový list, kde jsou uvedeny základní informace – silnice, katastr, počet všech nehod v roce 2011, jejich následky, shrnutí poznatků z dostupných dat dané lokality a její fotodokumentace,“ doplňuje Tomáš Vysoudil. Nehodové listy jsou k dispozici na www.allianzfoto.cz v sekci Allianz Automapa 2012.

Automapa Allianz je zacílena na různé skupiny uživatelů, minimálně však pro motoristy, policisty a správce komunikací,“ hodnotí význam Allianz Automapy dopravní odborník Jindřich Heinrich z HBH projektu, brněnské projekční kanceláře pro dopravní a inženýrské stavby. „V prvním případě je vodítkem pro motoristy, protože je upozorňuje na místa, která jsou rizikovější, než ostatní a varuje, kde by si měli dávat obzvlášť pozor. Dále je užitečná v některých případech i pro policisty, protože díky ní je definována celá řada úseků, kde se dějí závažné nehody důsledkem nedodržování maximální povolené rychlosti, takže vysoká rychlost je buď přímou příčinou, nebo velmi významným faktorem. A poslední uživatelskou skupinou by měli být správci komunikací, protože je žádoucí, aby v těchto rizikovějších místech byla učiněna určitá nápravná opatření,“ uzavírá Heinrich.

Allianz Automapa neznámkuje silnice podle subjektivního hodnocení, ale vychází ze statistických údajů policejní databáze dopravních nehod s těžkými zraněními, nebo úmrtím a jejich lokalizace. Neopírá se o statistiku pouze jedné pojišťovny a její pořadí nemůže být ovlivněno pouze jednou nehodou s více mrtvými. Jde o jeden z počinů  Allianz Nadačního fondu, jehož hlavní náplní je podpora bezpečnosti silničního provozu.

Připomeňme si 20 nejkritičtějších míst České republiky, které vzešly z podzimního hodnocení a obsáhly nehody s těžkými osobními následky, které se udály v letech 2008 – 2010. Na jednom z těchto míst – u Lipníku nad Bečvou – se čile bouralo dál, a pokud by v žebříčku nebyly sledovány pouze nově vzniklé lokality v roce 2011, toto místo by se mezi nejkritičtější dostalo znovu.

Informace o všech nehodových územích jak z let 2008 – 2010, tak i nově z roku 2011 najdete v sekci Allianz Automapa a Allianz Automapa 2012 na této adrese www.allianzfoto.cz

20 nejrizikovějších lokalit ČR v letech 2008 – 2010

 

silnice

 

počet nehod

počet nehod

SZ

TZ

LZ

Katastr

 

číslo

Kraj

celkem

se SZ+TZ

 

 

 

 

1

7

Středočeský

20

8

2

6

8

MAKOTŘASY

2

27

Plzeňský

24

7

3

6

3

ŠVIHOV

3

50

Zlínský

35

6

3

4

1

STARÉ HUTĚ

4

47

Olomoucký

35

5

0

10

10

LIPNÍK NAD BEČVOU

5

47

Zlínský

26

5

0

8

10

BEZMĚROV

6

16

Středočeský

30

5

2

5

7

NOVÁ VES

7

11

Královehradecký

10

5

0

5

3

TŘEBECH. POD OREBEM

8

43

Jihomoravský

20

4

4

4

7

ČERNÁ HORA

9

7

Středočeský

10

4

2

5

3

SLANÝ

10

6

Karlovarský

7

4

3

2

1

BŘEZOVÁ

11

D1

Středočeský

13

4

1

4

4

SOUTICE

12

D1

Jihomoravský

18

4

1

3

1

ROUSÍNOV

13

33

Jihočeský

4

4

1

3

0

JAROMĚŘ

14

27

Plzeňský

17

4

0

4

3

PLASY

15

20

Jihočeský

21

4

0

4

1

ČESKÉ BUDĚJOVICE

16

30

Ústecký

40

4

1

3

1

ÚSTÍ NAD LABEM

17

44

Olomoucký

5

4

0

4

0

BĚLÁ POD PRADĚDEM

18

35

Olomoucký

20

3

1

7

12

OLOMOUC

19

27

Plzeňský

12

3

3

5

0

KLATOVY

20

11

Královehradecký

9

3

5

1

3

ROUDNICE

Zkratky: SZ = smrtelná zranění; TZ = těžká zranění; LZ = lehká zranění. Z tabulky je zřejmé, že vliv na pořadí má kombinace všech faktorů, vylučujících náhodu.

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz


Související články


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *