CZK/€ 25.320 +0,18%

CZK/$ 23.408 +0,56%

CZK/£ 29.523 +0,28%

CZK/CHF 25.813 +0,21%

12. 01. 2015

1 komentář

Povinné ručení zůstává nadále povinné

 


 

Nové výzvy již ČKP po 14. 1. 2015 posílat nebude, na ty odeslané do tohoto data je ale třeba reagovat

15. ledna 2015 nabude účinnosti novela zákona 168/1999 Sb., která bez náhrady ruší § 24c o povinnosti motoristů provozujících vozidlo bez pojištění odpovědnosti z provozu vozidla přispívat na nepojištěné škody. Ten, kdo obdrží od ČKP výzvu s datem odeslání do 14. ledna 2015 (včetně), je dle platné právní úpravy povinen na výzvu reagovat, a to buď zaplacením příspěvku nepojištěných do Garančního fondu, nebo prokázáním skutečnosti, že se na něho povinnost hradit příspěvek nevztahuje. 

Provozování vozidla bez povinného ručení je nadále protizákonné

Povinné ručení zůstává základní podmínkou pro provoz vozidla. Jízda vozem bez pojištění zůstává nadále velmi riziková. Viník, který způsobí dopravní nehodu nepojištěným vozidlem, bude povinen celou způsobenou škodu uhradit z vlastních finančních zdrojů zpět do garančního fondu, ze kterého byl poškozený odškodněn. Za ponechání nebo provozování vozidla bez povinného ručení hrozí nadále pokuta ve správním řízení od 5000 Kč do 40 000 Kč. Za nepředložení zelené karty je ve správním řízení udělována pokuta od 1500 Kč do 3000 Kč. Pokud je vozidlo bez pojištění déle než 14 dní, pak bude vyřazeno z registru vozidel.

Kdo zaplatí nepojištěné škody?

REKLAMA

V současnosti postačí na krytí závazků Garančního fondu, tedy zejména likvidaci nepojištěných škod, finance od nepojištěných motoristů (cca 30 % se daří vymáhat na vinících nepojištěných škod, 70 % zaplatili nepojištění prostřednictvím příspěvku nepojištěných). Financování Garančního fondu z příspěvků nepojištěných však již nebude možné a bude nutné, aby výpadek – těch 70 % nahradily pojišťovny. „Garanční fond bude zachován a budou z něho nadále hrazeny nepojištěné škody, změní se ale zdroje jeho financování. Po roce 2009 došlo k omezení příspěvků pojišťoven do Garančního fondu. Redukce nákladů povinného ručení měla vliv na pokles ceny pojištění, které postupně zlevnilo o více než 30 %,” vysvětluje Jakub Hradec, výkonný ředitel ČKP a dodává: „Pokud budou muset pojišťovny opět přispívat na nepojištěné škody, pak bude ze zákona nutné tento dodatečný náklad pochopitelně zohlednit v pojistném. Scénáře o vývoji počtu a výši nepojištěných škod ukazují, že by povinné ručení mohlo v důsledku zrušení příspěvku nepojištěných zdražit v řádu stovek korun.” 

Loading

Vstoupit do diskuze 1 komentář

Zdroj a více informací: CII750.cz


Související články

Co zavést povinné ručení na osobu a nikoli na dopravní prostředek?

Povinné ručení se od přelomu roku bude nově vztahovat také na elektrické koloběžky, segwaye, sněžné skútry, zahradní traktory a dokonce na motorová golfová vozítka. Prostě na všechna „pohybovadla“, jejichž konstrukční rychlost převyšuje 25 km/h. Jestliže ovšem mají hmotnost nad 25 kilogramů, bude se na ně povinnost ručení […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

29. 08. 2023

povinné ručení

Povinné ručení, aneb na co si dát pozor

Povinné ručení je druh pojištění, kde nepojišťujeme krytí vlastní škody. Je to zákonem dané, povinné pojištění. Tímto pojištěním kryjeme vlastní odpovědnost za napáchané škody na majetku a zdraví jiných osob, způsobené naší jízdou.

Text: redakce

17. 09. 2020


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Leni

    24 dubna, 2015

    O nějakém příspěvku nepojištěných slyším poprvé. V tomhle se moc neorientuju. Pro svý pojištění jsem použila tuhle stránku <a href=„https:/­/www.povinne-ruceni.com/po­jisteni-vozidel/“>Povinné ručení</a> https://www.povinne-ruceni.com/po­jisteni-vozidel/

    Odpovědět