Neděle 20. června. Svátek má Květa.

Zeman v projevu obvinil Bakalu, ČT to z reportáže vypustila

Investice 28.11.2014 | 16:17 0 Komentářů

Reportáž večerních Událostí proto přezkoumá editoriální panel televize. Případem se bude zabývat také Rada pro rozhlasové a televizní vysílání.

Zeman v projevu obvinil Bakalu, ČT to z reportáže vypustila

Praha – Česká televize přezkoumá reportáž o projevu prezidenta Miloše Zemana, který před dvěma týdny na konferenci Hospodářské komory mluvil o transformaci české ekonomiky. Ve večerních Událostech ze Zemanova citovaného projevu totiž vypadla zmínka o podnikateli Zdeňku Bakalovi, kterého prezident jmenoval jako jednu z překážek ve vývoji země.

Podle generálního ředitele ČT Petra Dvořáka šlo o editorské pochybení a událost nechá posoudit takzvaným editoriálním panelem. Vysvětlení a vyvození důsledků očekává také prezident Zeman.

„Nelze mluvit o cenzuře. Domnívám se ale, že v tomto konkrétním případě evidentně došlo k editorskému pochybení, o objektivní posouzení ale požádám Editoriální panel ČT,“ uvedl Dvořák.

Mluvčí: ČT odvysílala Zemanův projev i celý

Mluvčí televize Alžběta Plívová upřesnila, že Česká televize v den konání odvysílala na ČT24 celý projev prezidenta, tématu se následně věnovala i v jedné reportáži Událostí.

Zeman na konferenci k 25 letům svobodného podnikání zhodnotil dosavadní vývoj v zemi.

„Jdeme po stoupající cestě, na které jsou některé zbytečné kameny. Tu Viktor Kožený, tu Zdeněk Bakala. Naše obce a města ‚krásní‘. Dokonce se můžeme vzájemně kritizovat. Přes všechny chyby zde sedíme jako svobodní lidé, kteří mohou vyjadřovat své názory bez obavy, že je někdo zavře. A to není málo,“ uvedl prezident. Ve večerní reportáži ČT ale Bakalovo jméno ve výňatku Zemanova projevu chybělo.

Vysvětlení události očekává i prezident Zeman. „ČT jako veřejnoprávní instituce placená z peněz koncesionářů musí celou věc jednoznačně vysvětlit a vyvodit důsledky. Zatím nabízí dvě varianty, obě připouští střihový zásah do projevu prezidenta republiky. To je samozřejmě zcela nepřijatelný postup,“ sdělil Zemanův mluvčí Jiří Ovčáček.

ČT podle něj není Federální úřad pro tisk a informace, aby takto hrubě zasahovala do výroků kteréhokoliv politika. „Vyvolávat ducha ústředního ředitele ČST (Jana) Zelenky 25 let po znovuzískáni svobody je tristní,“ dodal Ovčáček.

Stížnost bude řešit Rada pro rozhlasové a televizní vysílání

Stížností na reportáž ČT se zřejmě bude zabývat také Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Advokát Jiří Vyvadil informoval, že již podal podnět k zahájení správního řízení o uložení pokuty.

„Předmětná reportáž neposkytla divákovi veškeré informace potřebné k tomu, aby si mohl na věc vytvořit vlastní názor, a je proto závažným porušením povinnosti poskytovat objektivní a vyvážené informace, že provozovatel neposkytl rozhodné a úplné informace,“ sdělil.

Zeman kritizuje Bakalu opakovaně, letos na jaře například uvedl, že by Bakala se svou společností NWR měl dostat cenu „antipodnikatel roku“.

Poznámka: Zdeněk Bakala vlastní i společnost Economia, která vydává online deník Aktuálně.cz

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.