Čtvrtek 12. prosince. Svátek má Simona.

Zájem o nová auta v EU narůstá

Evropský automobilový trh se konečně vzmáhá. Tak jednoduše by se daly hodnotit říjnové výsledky registrací nových osobních aut v jednotlivých zemích EU zveřejněné dnes ráno. Podle těchto statistik se počet nově registrovaných aut v EU tentokrát zvýšil o 8,7 % na téměř 1,2 milionů. Vysoký nárůst je nepochybně dobrou zprávou pro automobilový průmysl, nicméně přehlédnout nelze, z jak nízkého základu je tento nárůst počítán. Ještě loni v říjnu totiž stále dozníval efekt nových emisních pravidel a celý trh tehdy padal o více než 7 %. Za nejnovějším výsledkem stojí především srovnávací základ. Nelze však nepřehlédnout i určité první náznaky zlepšování situace na evropském trhu (konvenčních) automobilů.
Za prvních deset měsíců roku se trh nových vozů v EU zmenšil o 0,7 %. Z pětice největších evropských trhů roste pouze ten největší (německý) o 3,4 %, zatímco ostatní zůstávají i nadále v červených číslech. Lídrem propadu v absolutních číslech je Španělsko a na brexit se (ne)připravující Velká Británie. Z pohledu značek se největší nárůst v počtu dodaných aut podařil Daimleru a VW, mj. i díky Škodě Auto, která svůj evropský tržní podíl zvýšila o dvě desetiny procentního bodu na 4,8 %. Na druhé straně řebříčku pak můžeme vidět Nissan a skupinu kolem Fiatu.

Evropské statistiky registrací (zjednodušeně prodejů) jsou nepochybně solidním indikátorem vývoje poptávky po osobních automobilech, a tedy i situace v tomto průmyslu. Nicméně platí, že zhruba třetina v EU vyrobených aut směřuje na vnější trhy. A tam situace nevypadá zatím ještě příliš nadějně. Z šesti pro export nejzajímavějších trhů je většina stále ještě v útlumu a zbytek stagnuje. S ohledem na situaci v automobilovém průmyslu jsou dnešní čísla v podstatě pozitivní. V ročním vyjádření je trh EU jen 4,3 % pod maximem, což rozhodně není nijak dramatické číslo.

Petr Dufek
Analytik ČSOB

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.