Sobota 24. srpna. Svátek má Bartoloměj.

Výplatu náhrad vkladů od příštího roku zprostředkuje trojice bank

Banky Daniel Kuchta 04.02.2010 | 14:34 0 Komentářů

V zemích Evropské unie bude od příštího roku platit nový předpis, který výrazně zkracuje lhůtu pro výplatu klientů zkrachovalých bank. Zkrácení lhůty vyžaduje i změnu celého systému výplaty. Fond pojištění vkladů (FPV) a bankovní instituce na změně již usilovně pracují. Nový systém zajistí klientům zkrachovalých bank nejen rychlejší přísun k penězům, ale i snazší dostupnost výplatních míst. Výplaty totiž od roku 2011 budou zprostředkovávat tři největší české banky na svých pobočkách. Fond pojištění vkladů i nadále zůstává správcem a poskytovatelem náhrad (tisková zpráva FPV).

Za účelem výměny zkušeností s přípravou a zaváděním nových systémových řešení uspořádal v minulých dnech Fond pojištění vkladů v Praze mezinárodní konferenci. Dosavadní průběh transformace tuzemského systému zde prezentoval Bořivoj Pražák, manažer společnosti Facility Consulting Services, která se podílí na analýzách a výběru nového IT řešení. „Základními body úspěchu přeměny celého systému je, aby pojištěné instituce byly permanentně připraveny na spuštění procesu výplat a aby byl jasně nastaven proces toku informací,“ uvedl Bořivoj Pražák.

„Změnou, která je pro všechny klienty, kromě samotného zkrácení lhůty výplat nejdůležitější, je skutečnost že nově budou výplatním místem poškozených klientů tři z největších tuzemských bank. Vybrané banky disponují bezmála 1300 pobočkami po celé ČR. Bude tedy zaručena dobrá dostupnost pro všechny klienty,“ doplnila Renáta Kadlecová, výkonná ředitelka Fondu pojištění vkladů. V dohledné době by se zvolenými institucemi měla být podepsána smlouva o spolupráci při výplatě náhrad vkladů.

Zavedení nového systému výplaty pojištěných vkladů bude probíhat ve čtyřech fázích. V lednu letošního roku byla ukončena první – analytická část. Během ní byly definovány požadavky na nový systém, navrhnuta strukturu fungování a zvoleny partnerské instituce pro faktickou realizaci výplat poškozených klientů. V současné době probíhá výběrové řízení na dodavatele IT řešení. „Zcela zásadním požadavkem je ochrana proti úniku klientských dat, rychlost a robustnost nového systému. Není možné, aby se proces výplaty kvůli nefunkčnímu systému v jakékoliv fázi zastavil,“ dodal Pražák.

Třetí a čtvrtá fáze je vyhrazena vývoji samotného informačního systému a jeho testování. Testovací fáze skončí 1. ledna 2011. Od této chvíle již musí celý systém bezvadně fungovat a Fond pojištění vkladů musí být připraven v případě krachu zahájit výplatu klientů do požadovaných 20 dnů.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.