Neděle 20. června. Svátek má Květa.

Volvo pevněji připoutá pasažéry, pokud vůz sjíždí ze silnice

Investice 08.12.2014 | 06:33 0 Komentářů

Ve Spojených státech je sjetí ze silnice příčinou poloviny všech smrtelných nehod.

Volvo pevněji připoutá pasažéry, pokud vůz sjíždí ze silnice

Automobilka Volvo otestovala své nové řešení, které má napomoci zmírnění následků dopravní nehody, při které vůz nechtěně sjede ze silnice. Instalováno je v nové generaci velkého SUV XC 90.

„Naše řešení se zaměřuje na udržení cestujících zajištěných pevně na svém místě, přičemž současně představujeme unikátní funkci ‚absorpce energie‘ sedadly. Tato opatření pomáhají zabránit zraněním páteře, která bývají vážnými a relativně častými důsledky těchto havárií, při nichž vůz nechtěně sjede ze silnice,“ vysvětluje Lotta Jakobsson, vedoucí technická specialistka v bezpečnostním centru automobilky Volvo Cars.

Neúmyslné sjetí ze silnice je běžným typem dopravní nehody a dochází k němu z různých důvodů, třeba kvůli nepozornosti či únavě řidiče nebo špatné viditelnosti. Například ve Spojených státech amerických tvoří sjetí ze silnice polovinu dopravních nehod s následkem smrti, ve Švédsku zhruba jednu třetinu.

Havárie, kdy vůz nechtěně opustí silnici, představují velmi komplikované situace, při nichž se cestující ve voze v důsledku působících sil prudce pohybují různými směry. A právě tento scénář klade vysoké požadavky na vnitřní zádržné systémy.

Riziko vážného zranění nebo úmrtí v nových vozech Volvo ve srovnání s vozy navrženými v sedmdesátých letech sice kleslo o více než dvě třetiny.

Nicméně, četnost poranění hrudní a bederní páteře dosud příliš neklesla. Tato zranění jsou přitom typická po sjetí vozu ze silnice.

Na kosti a páteř působí mnoho sil

Tato zranění jsou přitom vzhledem k působení různých sil v různých směrech velmi častým důsledkem dopravní nehody, při níž vůz sjede z vozovky.

„V celé řadě případů bylo hlavním faktorem způsobujícím poranění páteře značné prohnutí těl cestujících. Společně se zlomeninami vlivem komprese jsou dalšími nejčastějšími poraněními páteře při nárazu v důsledku sjetí vozu ze silnice zlomeniny obratlů,“ konstatuje Lotta Jakobsson.

Systém preventivní ochrany v případě nechtěného sjetí z vozovky ve zbrusu novém Volvu XC90 se proto skládá ze dvou zásadních částí. Tím prvním je rychlé dotažení bezpečnostních pásů. „Tažný výkon navíječe bezpečnostního pásu je 1 mm/ms, což znamená, že dotažení 10 centimetrů bezpečnostního pásu trvá pouze 0,1 vteřiny. Bezpečnostní pásy jsou pevně utaženy tak dlouho, dokud je vůz v pohybu,“ konstatuje se v tiskové zprávě automobilky. Dotažení nastává okamžitě poté, co senzory rozpoznají, že vůz sjíždí ze silnice.

Kvůli lepší ochraně páteře jsou pak sedačky v XC 90 opatřeny funkcí absorpce energie v prostoru mezi sedadlem a jeho rámem.

„Pokud udržíme posádku ve vertikální poloze a současně zmírníme dopad nárazu, může dojít k omezení vlivu vertikálních sil, jemuž jsou cestující vystaveni, až o jednu třetinu. Toto opatření pomáhá významně snížit riziko většiny závažných a frekventovaných poranění páteře, k nimž v této situaci dochází,“ vysvětluje Lotta Jakobsson.

Funkčnost otestovala značka při třech typech situací,  které označuje jako „Příkop“, „Katapultování“ a „Nerovný terén“.

Jako pilot, který se katapultuje

Při testu zvaném „Katapultování“ je simulována situace, kdy vůz sjede ze silnice rychlostí 80 km/h. Po úvodním volném letu vůz dopadne na hladký povrch a pokračuje v jízdě. Výškový rozdíl 80 centimetrů vede k tvrdému dopadu na kola. V takovém případě působí na cestující stejné vertikální síly jako na pilota stíhacího letounu ve chvíli, kdy použije katapultovací sedadlo.

Smyslem testu „Příkop“ je napodobit energický pohyb, ke kterému dojde, když vůz sjede do 80 centimetrů hlubokého příkopu a narazí do jeho stěny, což vyvolá působení vertikálních sil. Test „Nerovný terén“ vychází ze situace, kdy vůz vjede do hrbolatého terénu, ve kterém dochází ke značnému vybočování vozidla v kombinaci s jeho vertikálním a podélným pohybem.

Současně Volvo ve spolupráci s výrobcem průmyslových robotů ABB vyvinulo zařízení pro vyhodnocení pohybu cestujících a jejich zajištění pomocí zádržných systémů.

Sedadlo vozidla i zádržné systémy jsou proto  připevněny k víceosému průmyslovému robotu, který připomíná atrakci v zábavních parcích.

Kromě toho specialisté Volva dále rozvíjejí asistenční systémy, které mohou pomoci takovým nehodám zabránit. „Jedná se o systém udržení vozidla v jízdním pruhu a systém kontroly pozornosti řidiče,“ připomíná Lota Jakobsson.

Systém udržení vozidla v jízdním pruhu pomáhá řidiči udržet vůz v daném jízdním pruhu mimo jiné také zásahem do řízení ve chvíli, kdy hrozí neúmyslné opuštění jízdního pruhu. Smyslem systému kontroly pozornosti řidiče je varovat řidiče, že jeho jízdní chování vykazuje známky nesoustředěnosti nebo únavy. Zbrusu nové Volvo XC90 je vybaveno také novou funkcí navigace na odpočívadlo, jejímž úkolem je navést řidiče na nejbližší místo, kde si může odpočinout.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.