05. 09. 2019
Vláda na podzim projedná návrh zákona o digitální dani. Koho se bude týkat?
Od zavedení digitální daně si ministerstvo financí slibuje příjem do státního rozpočtu ve výši 5 miliard korun ročně. Vzhledem k tomu, že ve věci návrhu směrnice o digitální dani dosud nedošlo ke shodě na úrovni EU, řada členských státu včetně ČR připravuje vlastní zákony. Zatímco Španělsko, Itálie a Francie zavádí digitální daň ve výši tří procent, ČR chystá daň sedmiprocentní.
Daň se bude vybírat z tržeb ze tří druhů služeb. Jsou jimi umisťování cílené reklamy, užívání vícestranného rozhraní a prodej uživatelských dat. Návrh zákona obsahuje dvě prahová kritéria k určení osoby povinné k dani. Protože digitální daň má mířit na velké nadnárodní společnosti typu Google nebo Facebook, zatíží pouze firmy, které dosáhnou celosvětového obratu 750 milionů EUR, přičemž za zdanitelné služby na území ČR musí dosáhnout obratu minimálně 50 milionů Kč.
Ministerstvo má zpracovánu analýzu, podle které daň dopadne přibližně na 15 společností. Jejich seznam však zveřejnit nechce. Půjde například o platformy typu Uber, Airbnb, Google, Facebook, Amazon a Youtube. „Zhruba pětinový podíl na celkovém předpokládaném daňovém výnosu je tvořen z titulu poskytnutí zdanitelné služby provedení cílené reklamní kampaně a čtyřpětinový podíl pak z titulu poskytnutí služeb využití mnohostranného digitálního rozhraní,“ uvádí Jakub Vintrlík z tiskového oddělení ministerstva.
Firmy budou mít povinnost provést registraci u specializovaného finančního úřadu. Za neplnění daňové povinnosti nebude ukládána pokuta, ta by se ostatně od nadnárodních korporací získávala obtížně. Trestem pro neplatiče bude zveřejnění na černé listině dostupné online. Nespolehliví plátci digitální daně by se tak vystavovali reputačnímu riziku.
Zdroj: iDNES.cz
REKLAMA