Praha – Z tuzemského trhu od roku 2001 zmizelo zhruba šest tisíc tradičních malých prodejen s potravinami a smíšeným zbožím, které neustály expanzi obchodních řetězců a v posledních několika letech i vietnamských obchodníků. Vyplývá to z údajů, které na maloobchodní konferenci Retail Summit zveřejnila agentura Nielsen Czech Republic.
Zatímco v roce 2001 v Česku podle údajů Nielsen Czech Republic fungovalo 20442 původních prodejen, tak do roku 2010 jejich počet prudce klesl na 14706. Zavřeny byly zejména malé obchody s plochou do 50 metrů čtverečních.
Počet těchto provozoven se snížil z 12319 v roce 2001 na předloňských 8129. Počet tradičních samoobsluh s plochou od 51 do 400 metrů čtverečních klesl mírnějším tempem, a to z 8173 v roce 2001 na 6577 v roce 2010.
„Český tradiční trh postupně vymírá. V poslední době nejen v důsledku tlaku moderního obchodu, ale také vietnamských podnikatelů,“ upozornil Lubomír Mechura z Nielsen Czech Republic, který aktuální počet vietnamských obchodů odhadl na zhruba 3000.