Sobota 24. července. Svátek má Kristýna.

V prodejnách přibývá organizovaných gangů. Roste agresivita

Investice 01.04.2015 | 10:55 0 Komentářů

Skupiny nejvíce kradou v obchodech s oblečením a v parfumeriích. Ve svých praktikách jsou přitom stále vynalézavější.

V prodejnách přibývá organizovaných gangů. Roste agresivita

Praha – V českých obchodech přibývá krádeží, které mají na svědomí organizované gangy. Loni se celkový počet odhalených případů zvýšil o 30 procent proti roku 2013, na vrub organizovaných skupin jde zhruba polovina krádeží. Nejvíce zloději kradou v obchodech s oblečením a v parfumeriích. Vyplývá to ze statistik bezpečnostní agentury Securitas.

Podle odhadů bezpečnostních agentur se každoročně v tuzemských obchodech ztratí zboží odpovídající 1,5 procenta maloobchodních tržeb, což představuje zhruba 13 miliard korun.

Rozmáhají se například „přátelské nákupy“, kdy je zloděj domluven s pokladní, či podvody u samoobslužných pokladen v řetězcích, kdy pachatelé účelově přelepují čárové kódy u zboží. Zvyšuje se i agresivita zlodějů.

Technické pomůcky

„Za prudkým růstem krádeží v průběhu roku nestojí drobní zlodějíčci, ale organizované gangy, které jsou čím dál aktivnější a kradou ve velkém. Ke krádežím využívají i různých technických pomůcek, například přístrojů na odkódování zboží nebo rušiček vstupních bran do obchodů,“ říká odborník na zabezpečení maloobchodu ze společnosti Securitas Jan Lakner.

Organizované skupiny podle něj obvykle kradou na objednávku překupníků, specializují se zejména na určité oděvní značky z obchodů, které jsou v Česku jejich výhradními dovozci a prodejci. Velikonoce a Vánoce, potažmo duben a prosinec, pak patří k nejrizikovějším měsícům roku z hlediska četnosti krádeží.

Kožichy, parfémy i alkohol

Mezi nejčastěji kradené zboží patří kožichy, kabelky, parfémy, energetické nápoje a alkohol. „Není výjimečné, že zloděj obchází s metrem oděvy s konkrétní velikostí, barvou, střihem i značkou, které pak další člověk ze skupiny odcizí,“ dodává Lakner.

Mezi triky zlodějů podle něj patří například „přátelské nákupy“, kdy nakupující je domluvený s pokladní, která markuje například místo kartonu mléka pouze jeden kus. Pracovníci ostrahy odhalují i účelové přelepování čárových kódů u zboží, k němuž dochází v obchodech se samoobslužnými pokladnami.

K dalším trikům patří vkládání drahého zboží do obalů s levnějším výrobkem, třeba tvrdý alkohol se přenáší v base od piva. „Skutečnou kuriozitou pak byla dáma, která si pod dlouhou sukni schovala televizor s úmyslem jej ukrást,“ říká Lakner.

Roste i agresivita

Zloději jsou také čím dál agresivnější, zejména pokud jsou chyceni při činu. Podle Laknera jejich chování do jisté míry souvisí i se změnou pravidel v rámci přestupového řízení. Zatímco dříve byla krádež do 5000 korun kvalifikována jako jednorázový přestupek, od loňského roku se škody sčítají. Pachatel, který je zadržený třikrát se zbožím za 2000 korun, je obviněn ze spáchání trestného činu.

„V loňském roce jsme řešili kolem 30 napadení našich pracovníků, v některých případech i s dobou léčení víc než deset dnů. Zadrželi jsme deset celostátně hledaných pachatelů, které jsme úspěšně předali policii,“ dodává Lakner.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.