Neděle 13. června. Svátek má Antonín.

V Německu opět nepojedou vlaky, chystá se nejdelší stávka

Investice 04.11.2014 | 15:59 0 Komentářů

Od čtvrtka do pondělí potrvá stávka strojvůdců. Půjde o nejdelší protest v historii Deutsche Bahn.

V Německu opět nepojedou vlaky, chystá se nejdelší stávka

Berlín – Strojvůdci největšího německého železničního dopravce Deutsche Bahn (DB) vyhlásili stávku v osobní dopravě od čtvrtečních 02:00 do pondělních 04:00 SELČ. Několikadenní protestní akce zasáhne regionální i dálkové vlaky. Patrně se projeví i na spojení Německa s Českem, stejně jako předchozích pět kratších stávek na německé železnici, které strojvůdci uspořádali od konce srpna.

Odborový svaz strojvůdců (GDL) dnes o vyhlášení stávky informoval v tiskovém prohlášení. Protestní akce je podle svazu přímý důsledek krachu dvoutýdenních jednání mezi odbory a vedením DB, kdy se obě strany nedokázaly dohodnout na pracovních podmínkách strojvůdců a na postavení svazu GDL uvnitř železničního koncernu.

Nadcházející stávka bude vůbec nejdelší v historii DB. V osobní dopravě potrvá 98 hodin, o 26 hodin víc než dosud nejdelší protestní akce strojvůdců v listopadu 2007. V nákladní dopravě bude nadcházející protest ještě delší, členové GDL zastaví práci už ve středu v 15:00 a obnoví ji až společně se strojvůdci osobních vlaků.

Spor mezi strojvůdci a vedením DB je dlouhodobý. Svaz GDL zpočátku požadoval především zvýšení platů o pět procent a zkrácení pracovní doby o dvě hodiny týdně. Nyní se průměrný plat strojvůdců pohybuje v závislosti na odpracovaných letech mezi 36 000 a 46 000 eury (998 000 a 1,27 milionu Kč) ročně. Strojvůdci u DB pracují 39 hodin týdně.

Po ústupcích obou stran v platové oblasti se ale jednání mezi odbory a vedením DB zasekly na sporu o postavení GDL v rámci DB. Svaz žádá, aby ho koncern uznal jako jediného zástupce strojvůdců, průvodčích i zaměstnanců jídelních vozů. Za strojvůdce GDL vyjednává dlouhodobě, zbývající profesní skupiny v rámci DB dosud zastupoval odborový svaz EVG, který má mezi nimi více členů než GDL a celkově zastupuje víc zaměstnanců železničního dopravce.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.