CZK/€ 25.305 -0,06%

CZK/$ 23.413 +0,02%

CZK/£ 29.594 +0,24%

CZK/CHF 25.911 +0,38%

17. 05. 2019

0 komentářů

Trh aut se začíná stabilizovat

 

Česká ekonomika si, zdá se, v prvním čtvrtletí vedla nad očekávání dobře. Podle předběžného odhadu její půlprocentní mezikvartální růst v úvodu roku nemusí v porovnání s výsledky loňského roku sice vypadat až tak impozantně, nicméně ve srovnání s tím, co napovídaly měsíční statistiky a zvláště pak soft indikátory, je to velmi solidní výsledek.

Loading



 

Podrobnosti sice zatím k dispozici nejsou, avšak komentář statistiků, že k růstu přispěl především zpracovatelský průmysl, je sám o sobě docela překvapující. Ať už z pohledu tvrdých dat, PMI nebo produkce největšího tuzemského průmyslu – výroby automobilů.

Právě automobilky se příliš dobrými výsledky v prvním kvartále chlubit nemohou, když jejich výroba, tuzemské prodeje i export klesaly. Jenže jedna věc je počet vyrobených aut a druhá je pak přidaná hodnota, která se do HDP započítává a která se po obměně modelů může docela lišit. Na to, jak to však ve skutečnosti bylo, si ovšem budeme muset počkat až do konce května, kdy statistický úřad zveřejní více podrobností o vývoji ekonomiky v prvním kvartále.

V mezičase však můžeme sledovat alespoň to, jak jdou auta nejenom v tuzemsku, ale i v celé EU vlastně na odbyt. Dnes zveřejněná čísla napovídají, že se prodeje (registrace) nových osobních vozů začínají na tomto trhu stabilizovat. V dubnu totiž meziročně poklesly už jen o 0,4 % a dokonce tři z pěti největších národních trhů vykazují mírný nárůst.

Celkové výsledky od začátku roku jsou sice ještě v mínusu, nicméně dřívější propad se začíná zmírňovat a trh jako takový má šanci se už poměrně brzy stabilizovat. Uvidíme sice ještě velké výkyvy v měsíčních výsledcích, zvlášť meziroční srovnání bude kolísat, protože loňské zavedení tvrdších emisních limitů s jednotlivými čísly pořádně zamíchaly, nicméně na celkovém trendu se nic měnit nemusí. A to by rozhodně byla dobrá zpráva pro tuzemské výrobce a vlastně i pro celou českou ekonomiku, která byla doposud na automobilkách bytostně závislá. Asi nejvíce v celé EU.

REKLAMA

Petr Dufek
Analytik ČSOB

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz


Související články

Je čínská ekonomika větší než americká?

Studenti mi na pražské VŠE občas kladou vcelku záludné dotazy. Často jsou inspirované denním tiskem nebo úvahami na internetu. Jedním z oblíbených je: Kdy čínská ekonomika překoná svou velikostí americkou? Tedy trochu jinak: Kdy se stane Čína největší ekonomickou mocností na světě? Existuje mnoho odpovědí, často diametrálně odlišných.

Text: Luboš Smrčka

Foto: Shutterstock

23. 02. 2024

Evropské akcie jsou historicky rekordně levné vůči těm americkým

Evropské akcie jsou teď v historicky rekordní slevě vůči těm americkým. Vyplývá to ze srovnání poměrového ukazatele vyhlížené tržní ceny akcie a čistého zisku na akcii na horizontu dalších dvanácti měsíců. Brány jsou přitom v potaz všechny klíčové akciové tituly jak ve Spojených státech, tak v Evropě (viz graf […]

Text: Redakce

Foto: Pixabay

02. 02. 2024


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *