Pondělí 01. března. Svátek má Bedřich.

Systém mýtného pro kamiony by mohl být stejný i pro auta

Investice 18.03.2014 | 15:52 0 Komentářů

Zrušení dálničních známek pro auta, které by nahradil kamerový systém, by mohl ušetřit až miliardu korun.

Systém mýtného pro kamiony by mohl být stejný i pro auta

Praha – Součástí tendru na provoz mýtného pro kamiony by mohly být i kamery, které budou kontrolovat zaplacení poplatku také u osobních aut.

Připojení systému, který by mohl nahradit papírové dálniční známky, k soutěži na provozovatele výkonového zpoplatnění vozidel nad 3,5 tuny zvažuje ministerstvo dopravy, řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Spojením obou systémů by se podle ministerstva mohlo na provozu ušetřit. Zatím ale jde pouze o návrh, který se ještě v rámci přípravy tendru může změnit.

Tendr má určit nástupce provozovatele mýtného z roku 2007

Efektivitou spojení obou systémů do jedné zakázky se bude zabývat projektový manažer, který bude pro stát připravovat hlavní soutěž na provozovatele kamionového mýtného, potvrdil ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) Tomáš Čoček.

Ten by zároveň měl vyčíslit i hodnotu úspor, které by v souvislosti se synergickými efekty spojení obou systémů přineslo.

Mnohamiliardový tendr má určit nástupce společnosti Kapsch, která kamionové mýtné provozuje od roku 2007.

Základní parametry veřejné soutěže chce mít ministerstvo dopravy hotové do konce letošního roku, aby bylo možné vítěze vybrat před začátkem roku 2017, kdy dosavadní smlouva s Kapschem vyprší.

Kamery by ušetřily miliardu

Technologické parametry mýtného pro kamiony zatím známé nejsou a není tak jasné, zdali se bude po roce 2017 vybírat mýtné s pomocí stávajících mýtných bran, nebo se využije satelitní technologie.

V případě osobních aut už ale o preferované technologii rozhodla studie proveditelnosti, kterou si ke konci loňského roku nechal vypracovat fond dopravy. Podle něj by se nahrazením dálničních známek kamerami dalo za desetiletý provoz systému ušetřit zhruba miliardu korun.

Výhoda systému videoidentifikace vozidel spočívá podle studie v tom, že není nutné mezi řidiče distribuovat kupony nebo palubní jednotky, jaké mají v ČR povinně kamiony.

Záznamy z kamer umístěných podél zpoplatněných komunikací se jen srovnají s databází platících uživatelů pod konkrétní registrační značkou a odpadnou tím náklady na síť prodejních míst, které v současnosti dálniční známky distribuují.

Ročně stát na dálničních kuponech vybere 3,9 miliardy korun. Zavedením kamerového systému by se tento výběr zvýšíl o 2,4 procenta, odhaduje SFDI s tím, že nový efektivnější způsob kontroly přiměje k nákupu známky řadu dnešních neplatičů.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.