Čtvrtek 17. června. Svátek má Adolf.

Švýcaři ukazují nové letadlo. Bez kapky paliva obletí svět

Investice 09.04.2014 | 15:09 0 Komentářů

Solar Impulse 2 dokáže díky energii ze slunce létat 24 hodin denně, teoreticky donekonečna. Jako první na světě. Uvnitř přímý přenos ze slavnostního představení.

Švýcaři ukazují nové letadlo. Bez kapky paliva obletí svět

Lausanne – Švýcaři právě představují letadlo na solární pohon, s nímž chtějí příští rok bez paliva obletět svět. Jde o vylepšeného „potomka“ solárního letounu Solar Impuls, který vzbudil pozornost v roce 2012, kdy s ním piloti dolétli ze Švýcarska do Maroka.

Jedná se o vrtulový stroj s větším rozpětím křídel, než má Jumbo Jet (72 metrů). Energii ze slunce využívá tak efektivně, že může létat i v noci. Teoreticky je tudíž schopen nekonečného letu.

„Po letech plánování, komplexních simulací a zkušebních letů s prvním prototypem bude našim partnerům, přátelům a médiím představen Solar Impulse 2, který v roce 2015 bez paliva – poháněn jen sluncem – obletí svět,“ stojí v oficiálním prohlášení iniciativy.

Aby vše fungovalo, jak má, nesměla hmotnost Solar Impulse 2 překročit 2,3 tuny. Piloti André Borschberg a Bertrand Piccard se tak musí během cesty kolem světa, která má trvat od dubna do července příštího roku, poskládat do prostoru 3,8 metru čtverečního.

V něm přitom budou muset během jednotlivých etap letu strávit pět až šest dní v kuse. Celkem se počítá, že 35 tisíc kilometrů dlouhá cesta zabere okolo 500 letových hodin. Na každý den letu budou mít Borschberg s Piccardem k dispozici 2,4 kilogramu potravin, 2,5 litru vody a litr iontového nápoje.

Jako toaleta poslouží sedadlo

Jako toaleta poslouží ve výšce 8,5 kilometru nad mořem speciálně upravená sedačka. Udržet pozornost pilotům pomůže hypnóza a meditační cvičení.

Pohon Solar Impulse 2 zajistí čtyři stejnosměrné elektromotory o výkonu 17,4 koňské síly. Letoun díky nim může dosáhnout rychlosti 36 až 140 kilometrů za hodinu.

Motory mají 94% účinnost, to je světový rekord

Dvoulisté, 4 metry dlouhé vrtule rotující rychlostí 540 otáček za minutu dokážou pracovat s 94procentní efektivitou, čímž už samy o sobě překonávají světový rekord.

Sluneční svit bude během letu přeměňovat na elektřinu 17 248 křemíkových fotovoltaických článků o tloušťce 135 mikrometrů. Ty jsou rozmístěny na křídlech a vodorovné ocasní ploše. Celkem tak budou solární panely pokrývat plochu o rozloze 269,5 metru čtverečního.

„Abychom mohli náš sen uskutečnit, museli jsme naplno využít každičký watt a uchovat jej v bateriích. Solar Impuls je první letoun na světě, který se přiblížil nepřetržitému letu,“ podotýká André Borschberg.

K uskladnění přebytečné energie během dne byly využity lithium-polymerové akumulátory s energetickou hustotou 260 watthodiny na kilogram. Baterie tvoří celou čtvrtinu váhy letadla.

Přesná trasa letu bude teprve stanovena, zatím se počítá s tím, že místo startu i přistání bude vybráno někde v oblasti Perského zálivu. Mezipřistání jsou pak plánována v Indii, Barmě, Číně, USA a jižní Evropě nebo severní Africe.  

Není to první průlomový počin, o nějž se chtějí švýcarští piloti v oblasti solárního létání pokusit. Na kontě už mají několik světových rekordů.

V roce 2010 jako první se solárním letounem uskutečnili celonoční (26hodinový) let. V červnu 2012 doletěl Solar Impuls pilotovaný Piccardem, který po mezipřistání v Madridu vystřídal v kabině svého společníka Andrého Borschberga, až do hlavního města Maroka Rabatu. 

Druhou etapu trasy, dlouhou 830 kilometrů, urazil za 19 hodin průměrnou rychlostí 44 kilometrů v hodině. V Madridu musel ovšem letoun čekat týden na lepší počasí.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.