Středa 03. března. Svátek má Kamil.

Sunar mění tvář. Chce bojovat kvalitou, ne cenou

Investice 14.03.2014 | 08:30 0 Komentářů

Hlavní byznys švýcarské firmy Hero v Česku pomohl loni její zvýšit obrat k 600 milionům korun.

Sunar mění tvář. Chce bojovat kvalitou, ne cenou

Praha – Češi mají rádi „své“ tradiční značky a platí to i u kojeneckého mléka. Lídrem trhu zůstává Sunar s více než šedesátiletou historií. První výrobky pod značkou Sunar, která vznikla spojením počátečních slabik ze slov „sušené národní“, přišly na trh již v roce 1950.

„Za rok 2013 máme 36% podíl na trhu kojeneckého mléka, pokud jde o objem prodejů,“ řekla online deníku Aktuálně.cz Mariola Matuzsek, šéfka Hero Nutrition pro Česko a Slovensko.

Sunar patří od roku 2004 mezinárodní švýcarské společnosti Hero, která v Česku kromě kojenecké výživy prodává také müsli tyčinky Corny a marmelády Schwartau. Sunar je každopádně jejím hlavním byznysem v Česku. Na celkovém obratu firmy se ze sedmdesáti procent podílí právě výrobky pod jeho značkou, celou polovinu obratu firmy pak tvoří jen kojenecké mléko.

Za to pod značkou Sunar tak loni Češi utratili zhruba čtvrt miliardy korun. Celkový obrat firmy v tuzemsku stoupl zhruba na půl miliardy korun, společně se slovenskou částí se blíží k 600 milionům, což je o čtyři procenta než předloni. Dobré výsledky podtrhuje i růst provozního zisku o 30 procent, což znamená výsledek nad úrovní 25 milionů korun.

Jsme efektivnější

„Podařilo se nám zvýšit efektivitu na více frontách. Provedli jsme významné změny ve správě zásob, uvedli jsme na trh nové produkty a podařilo se nám optimalizovat náklady na reklamu a propagaci,“ říká Matuzsek.

Z produktových novinek pak dobrému výsledku nejvíce napomohlo uvedení „vyšší“ řady kojeneckého mléka na konci roku 2012. „Na trh jsme opětovně uvedli Sunar complex, zlepšili jsme vnímání našeho produktu a díky tomu jsme mohli omezit prodeje podpořené promo akcemi a celkově se nám dařilo ceny lépe řídit,“ vysvětluje.

Právě různé slevové akce jsou podle Marioly Matuzsek českým specifikem v porovnání s dalšími zeměmi, kde švýcarská firma působí. „Výrazně zde převažují velké řetězce, které už víceméně vytlačily klasické menší obchody. Je zde také silný akcent na slevové akce, zákazníci očekávají vysokou slevu i frekvenci akcí. Je tu silná konkurence a řetězce víceméně soupeří na účet firem,“ říká.

Uspěje prémiová řada?

Dalším krokem, jak se ještě více vyvázat z těchto cenových válek, je uvedení prémiové řady Sunaru, s nímž firma přichází právě nyní. Nový Sunar postupně nahradí doposud prodávané kojenecké mléko Nutradefense, které značku Sunaru neslo jen „podpůrně“.

„Začínáme prodávat Sunar premium, který obsahuje ještě další složky navíc, které nemá Sunar complex, a stává se tak tím nejlepším, co je v Česku a na Slovensku k dispozici. Jsme lídrem trhu, a máme tedy zodpovědnost za další vývoj těchto produktů,“ říká Matuzsek.

Sunar nahrazuje Nutradefense, jehož složení sice odpovídalo všem nutričním požadavkům, ale neobsahoval mléčný tuk a úplně tak nezapadal do filozofie Sunaru. „Sunar premium nabídne nejvyšší kvalitu a nebude bojovat cenou,“ vysvětluje Matuzsek. Samozžejmě ale bude dražší než Nutradefense – 600gramové balení přijde za 329,90 korun, a bude tedy dražší i než nejvýraznější konkurent Nutrilon.

Mléčný tuk jinde nemají

Jaký je rozdíl pro dítě, když dostane „základní“ verzi Sunaru a když dostane prémiový? „Všechny produktové řady zajišťují zdravý rozvoj dítěte, to je hlavní,“ zdůrazňuje Matuzsek. Rozdíl podle ní spočívá v tom, jak jednotlivé varianty podporují a stimulují celkové pohodlí a imunitní systém dítěte. Kupříkladu Sunar premium obsahuje navíc také železo a kyselinu DHA, která dále podporuje rozvoj zraku a mozku.

„Já vždycky tvrdím, že mateřské mléko také neurčuje, jaký orgán nejlépe podporuje. Nicméně dalšími přidanými složkami jsme schopni ještě více podtrhnout zdravý vývoj dítěte a přiblížit se zlatému standardu, kterým je mateřské mléko,“ pokračuje ve výkladu.

Zůstaneme-li u segmentu kojeneckého mléka, tvoří Sunar 10 až 15 % celkového obratu skupiny. „Nicméně je třeba říci, že Hero Group je jako celek mnohem silnější v jiných segmentech jako například v příkrmech, dětských kaších nebo marmeládách. V Česku je to tedy naopak,“ vysvětluje Matuzsek. Podobnou pozici v rámci skupiny má ještě švédská společnost Semper.

Přesnídávka do ruky zvyšuje obrat

V letošním roce chce česká a slovenská část skupiny navázat na výsledky roku 2013, obrat chce tedy opět navýšit o další čtyři procenta. „U provozního zisku neočekáváme takový skok jako loni, letos chceme pokračovat v pozitivním trendu. Meziročně se rodí stále méně dětí, takže situace na trhu je vždy o něco obtížnější a například v roce 2012 byl ten pokles opravdu velký, a i proto náš obrat tenkrát poklesl. Rok 2014 vypadá stabilněji, i tak ale počítáme s poklesem porodnosti o dvě až tři procenta,“ vkládá demografickou vložku Matuzsek.

Pomoci k dalšímu růstu obratu má i další novinka, která ukazuje, že za vyšším výnosem nemusí vždy stát revoluční změna. Sunar loni zastavil prodej klasických ovocných přesnídávek ve skleničce a nahradil je plastovou tubou, na kterou se dítě může rovnou „přisát“. Matuzsek přitom zdůrazňuje, že nejde jen o změnu balení, ale i o zlepšení receptury.

„V novince máme 100% ovocnou složku bez přidaného cukru, přičemž většina ovocných příkrmů ve skleničce obsahuje například i vodu, cukr a škrob. Nový produkt je tedy mnohem kvalitnější, nejde jen o nové balení. Jde o prémiový produkt, který stojí v maloobchodě 24,90 koruny za 90 gramů, a je tedy zhruba dvakrát tak drahý jako klasická přesnídávka,“ vysvětluje.

Jak se novinka podílí na obratu? „Zatím je podíl malý, na trhu jsme s výrobkem teprve od listopadu. Nicméně víme, že jsme jedničkou na trhu, co se tohoto balení týče, z hlediska prodejů jde ale zatím zhruba jen o procento z celého obratu na trhu s příkrmy. Do budoucna chceme na trhu získat pětiprocentní podíl na prodejích, což by vzhledem k dvojnásobné ceně znamenalo dvojnásobný podíl na obratu,“ má další cíl Matuzsek.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.