29. 10. 2013
Spotřebitelská důvěra v USA klesá, po Michiganu padl i Consumer Board
Negativní výsledky následují index spotřebitelské důvěry University of Michigan, který v říjnu poklesl na letošní dno. Vnímání dat nevylepšila ani vzestupná revize zářijových výsledků indexu. V říjnu poklesly zároveň oba hlavní subindexy Consumer Board – hodnocení současné situace i očekávání spotřebitelů.
Graf: Vývoj spotřebitelského sentimentu Consumer board (bílý histogram) a University of Michigan (oranžová křivka) za poslední 2 roky
Spotřebitelskou důvěru naboural politický boj v USA, který se v posledních týdnech strhl o navýšení dluhového stropu a dočasnou částečnou platební neschopnost. Pozitivní zprávou pro spotřebitele není ani zvyšování úrokových sazeb, které brzdí úvěrovou expanzi. Američanům naopak dělá radost klesající cena paliv.
Klesající důvěra spotřebitelů vyvolává diskuze ohledně síly hospodářského oživení. Na základě příchozích dat se zdá, že v posledních týdnech ztrácí americké hospodářství tempo. To paradoxně podporuje riziková aktiva, protože utahování měnové politiky se odsouvá. Ať žijí špatné zprávy!
REKLAMA
Jiří Tyleček, analytik XTB