Pondělí 21. září. Svátek má Matouš.

Skvělý listopadový maloobchod – na úkor slabšího prosince?

Investice 10.01.2014 | 12:06 0 Komentářů

Maloobchodní prodej vzrostl v listopadu reálně meziměsíčně o 3,6 %. V porovnání s přechozím rokem maloobchodníci utržili ve stálých cenách o 6,1 % více. Po očištění o nestejný počet pracovních dnů dokonce o 7,8 %. Prodávaly se především auta a nepotravinářské zboží. Ukázal to dnes Český statistický úřad. (Komentář GE Money Bank)

Lepší prodej v maloobchodě byl naposledy k vidění v lednu 2011. Od té doby nebyla poptávka po maloobchodním zboží silnější než v loňském listopadu. Statistiky registrací nových aut naznačily, že tahounem bude pravděpodobně opět motoristický segment. A bylo tomu tak. Prodeje a opravy motorových vozidel totiž vzrostly o 13,2 % (při očištění o pracovní dny ještě více) a přispěly tak k celkovému odbytu 3,4 procentními body. Dařilo se i na poli nepotravinářského zboží, kde prim hrál opět prodej přes internet, a to především elektroniky. Zde se jistě částečně projevil strach spotřebitelů z vyšších cen. Vzali tedy obchody s tímto sortimentem útokem, aby ještě stihli získat skladové zboží za slušné ceny. Prodej přes internet, který v loňském listopadu vzrostl o více jak 36 %, dosáhl vyššího tempa růstu naposledy v prosinci 2009, co do objemu byl ale nejsilnější v historii. Dařilo se ale i ostatním prodejcům, jmenovitě obchodníkům s oděvy a obuví, sportovním vybavením, výrobky pro domácnost, nábytkem a knihami. Naopak prodej kosmetiky, drogerie a léků, který loni balancoval mezi růsty a poklesy, byl tentokrát mezi poraženými.

Potraviny se v listopadu prodávaly lépe než v roce 2012. Ani tak to ale nebyl nijak strhující výkon, když si spotřebitelé odvezli v nákupních košících o pouhých 1,1 % více zboží. Za celý loňský rok pak zůstal – alespoň prozatím – zájem o potraviny meziročně stále nižší a prosinec na tom pravděpodobně nic nezmění.

Čerpací stanice opět motoristy nenalákaly. Prodej pohonných hmot zůstal věrný své loňské tradici a opět byl meziročně horší.

Listopadovým výsledkem se maloobchodníci dostali se svými prodeji nad úroveň roku 2012. Ačkoliv prosinec nebude zřejmě tak silný jako listopad (do kterého se pravděpodobně přesunula část standardně prosincových nákupů), dá se očekávat, že maloobchod zakončí rok 2013 poblíž
1 % růstu. Letošní rok by mohl být v tomto směru ještě mírně příznivější. Růst reálných mezd umožní spotřebitelské poptávce zesílit, byť trh práce se ještě nijak zásadně lepšit nebude.

Filip Fyrbach, makroekonomický analytik GE Money Bank

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.