Čtvrtek 04. března. Svátek má Stela.

Škoda rozšiřuje, obce trnou. Kamiony se nevejdou na silnici

Investice 31.03.2014 | 06:26 0 Komentářů

Vláda připravuje pracovní skupinu pro Kvasiny, konkrétní plán na řešení dopravních problémů zatím není.

Škoda rozšiřuje, obce trnou. Kamiony se nevejdou na silnici

Kvasiny – Když premiér Bohuslav Sobotka v polovině března hovořil o rozhodnutí německého koncernu Volkswagen rozšířit výrobu v automobilce Škoda ve východočeských Kvasinách, nešetřil superlativy. 

Produkce nového, v pořadí již osmého modelu má do regionu přinést stovky pracovních míst a investice v řádech miliard korun. Část obcí v okolí automobilky na plán přesto hledí spíše s obavami.

Již nyní totiž jejich silnice zahlcují kamiony, kterých bude s intenzivnější výrobou přibývat. Konkrétní plán, jak obcím pomoci, vláda zatím nemá, přestože automobilka se začne rozšiřovat již příští rok.

„Nechceme bránit rozvoji automobilky, je to důležité pro zaměstnanost, ale nákladních aut tu jezdí přímo obytnou zónou čím dál víc,“ stěžuje si starosta Domašína Václav Dušek. Jeho obec leží na silnici druhé třídy, přes kterou si kamiony z Kvasin zkracují cestu do nedalekých Častolovic, kde se napojí na silnici první třídy.

Kamiony na chodníku

I v Častolovicích mají s dopravou z kvasinské automobilky vážné problémy. Silnice uvnitř města je úzká, a pokud se tu potkají dva kamiony, jeden z nich musí vjet na chodník, který místy nemá ani metr.

„Silnice je pro takovou dopravu naprosto neadekvátní a bojíme se, že tudy aut pojede ještě víc. V listopadu jsme svolali místní šetření za účasti zástupců kraje, doteď nám ale nikdo nedal stanovisko,“ popisuje starostka Jarmila Novohradská.

Obavy radnice potvrdil i auditor bezpečnosti silnic Hynek Seiner, kterého si obec dvakrát pozvala na kontrolu. „Motorová vozidla větších rozměrů (těžká nákladní doprava, autobusy) mají problém v obloucích vejít se do jízdního pruhu, a zajíždějí tak do protisměru. V případě míjení najíždějí na chodník,“ konstatoval expert.

Vláda si přitom problém přehazuje jako horký brambor. Premiér Bohuslav Sobotka, který kvůli důležitému kontraktu dokonce osobně navštívil centrálu Volkswagenu v Německu, vzkázal pouze, že věc je v kompetenci ministerstva průmyslu a obchodu.

Resort Jana Mládka zase tvrdí, že silnice jsou v gesci ministra dopravy, a ten upozorňuje, že cesty druhé třídy spadají pod krajské samosprávy.

Podpora bude. Jaká, zatím nevíme

„Předpokládáme, že ze strany státu i Královéhradeckého kraje bude podpora Průmyslové zóně Solnice – Kvasiny značná. Dnes je však ještě předčasné konkretizovat, protože většina otázek bude věcí jednání s příslušným ministerstvem a závodem Škoda,“ tvrdí tisková mluvčí Královéhradeckého kraje Eva Jouklová.

Jednání se Škodovkou zatím nezačala, pracovní skupina se podle vlády teprve chystá. „Společně se státní správou a místní samosprávou dlouhodobě usilujeme o investice do posilnění a zkvalitnění dopravní a technické infrastruktury v tomto regionu. Věříme, že by k tomu mohlo dojít právě v souvislosti s oznámenou investicí,“ uvedl tiskový mluvčí závodu Kvasiny David Šikula.

Na peníze od státu, které by mohly popohnat například dlouho odkládané stavby obchvatů, spoléhají i obce. „Žádný konkrétní termín obchvatu nemáme, kraj to chtěl loni dokonce vyškrtnout. Doufám ale, že stát teď něco přispěje,“ slibuje si starosta.

Podle Jouklové jsou ale oba projekty pouze ve fázi „vyhledávací studie“ a kraj teprve bude rozhodovat, zda se v jejich přípravě bude pokračovat. Ministerstvo průmyslu navíc vzkazuje, že v minulosti již na rozvoj regionu v souvislosti s automobilkou kraji peníze poslalo.

Stát spolu s krajem v letech 2005 až 2012 do průmyslové zóny investoval více než 1,5 miliardy korun. Většina šla na silnice, postavil se například obchvat Solnice, která s Kvasinami přímo sousedí. Opravy se dočkala i silnice procházející Domašínem a Častolovicemi, problémy s bezpečností, otřesy a hlukem se ale zcela vyřešit nepodařilo.

„Zda se budou provádět další rekonstrukce komunikací, případně obchvaty obcí, je již v gesci ministerstva dopravy. V rámci našeho programu již stávající akce skončila,“ uvedl tiskový mluvčí resortu Tomáš Loskot. Ministerstvo dopravy pak odkazuje především na možnost čerpání evropských peněz.

Pomůže novela zákona?

Zatím největší nadějí tak zůstává rozšíření kapacity železnice, která je však také teprve ve fázi vyjednávání. A pomoci by mohla i novela zákona, kterou chystá ministr dopravy. Obce by díky ní mohly omezit vjezd nákladních aut nad 12 tun na silnice druhé a třetí třídy.

Konkrétně Častolovice by se díky tomuto nařízení nákladních vozů nezbavily, přesto by možnost odklonit je na silnici první třídy uvítaly. „Kamionů by tu jezdilo stejné množství, ale alespoň po lepší silnici, kde jsou bezpečné chodníky a přechody,“ vysvětluje Novohradská.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.