CZK/€ 25.305 -0,06%

CZK/$ 23.413 +0,02%

CZK/£ 29.594 +0,24%

CZK/CHF 25.911 +0,38%

23. 03. 2018

1 komentář

Škoda Auto – laboratoř přehřívající se ekonomiky

 

Poslední zprávy z největší české automobilky Škoda Auto jenom potvrzují, jak moc česká ekonomika začíná narážet na své mantinely. Silná poptávka vede k tomu, že vozy pro evropský trh již nemá kde vyrábět. Některé z plánovaných novinek pro příští roky tak jednoduše v Evropě nebudou dostupné.

Loading



 

Automobilka je sice rekordně zisková, ale naráží také logicky na silnější vyjednávací pozici odborů, které požadují dvouciferný růst mezd. Rychlejší růst mezd u třetího největšího zaměstnavatele v Česku (26,7 tis zaměstnanců) může mít silný signální efekt pro další podniky, a to nejen v automobilovém sektoru. V takové situaci logicky přichází na řadu otázka – nezačíná Česko ztrácet svoji cenovou konkurenceschopnost?

Než se pustíme do konkrétních čísel, je třeba zdůraznit jednu důležitou věc – postupné “ztrácení” cenové konkurenceschopnosti je v “dohánějících” ekonomikách (jako je ta česká) něco zcela přirozeného. Jak ukazují příklady zemí, jako je Dánsko, dlouhodobou ztrátu cenové konkurenceschopnosti může nahradit “konkurence kvalitou”.

Není to ovšem nic automatického, v zemích jako Řecko ztráta cenové konkurenceschopnosti srazila ekonomiku časem do “kolen”. Pro Česko je důležité, aby o svůj “cenový polštář” nepřicházelo příliš rychle a podniky i vláda (regulací, programy podpory) měly šanci se na ni připravit.

Škoda Auto

REKLAMA

Poslední čísla ukazují, že i když mzdy v tuto chvíli akcelerují, za posledních deset let se jednotkové pracovní náklady příliš nezvedly. V Česku a Polsku vzrostly o 15 %, zatímco v Rakousku o 19 % a v Německu o 21 %. Jednotkové pracovní náklady přitom berou v potaz růst průměrné mzdy jako podíl na produktivitě práce. Jejich nárůst ukazuje na růst mezd, který jednoduše nelze “vysvětlit” přírůstky produktivity.

Česko z tohoto pohledu v posledních 10 letech sice zdražilo, ale ne tak rychle jako Rakousko nebo Německo. Vůči nim v poslední dekádě cenovou konkurenceschopnost neztratilo, ale naopak získalo.
Škoda Auto

Jan Bureš, hlavní ekonom Patria Finance

Loading

Vstoupit do diskuze 1 komentář

Zdroj a více informací: CII750.cz


Související články

Zrušení superhrubé mzdy

Zrušení superhrubé mzdy: nižší daně a vyšší deficit

Český daňový systém v blízké době možná přijde o superhrubou mzdu. Na příjmové straně státního rozpočtu vznikne miliardová díra. Právě vysoký deficit kritizují ekonomové. Otázkou také je, jak dlouho můžou v takové ekonomické situaci nízké daně přetrvat.

Text: Karel Pučelík

16. 09. 2020

Lidé - dav

Nejsou lidi? Tak je třeba investovat

Nedostatek pracovních sil je v danou chvíli klíčovým problémem české ekonomiky. Nedostává se skoro „nikoho“ – nejen tak často zmiňovaných kvalifikovaných pracovníků. Oni nejsou k dispozici ani ti nekvalifikovaní.

Text: Luboš Smrčka

07. 07. 2017


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • jj

    23 března, 2018

    Škoda působí jen v několika městech. Kdyby založili další továrnu v jiném městě v ČR, našli by lidí dost – platí celkem slušně. Nemůžou ale čekat, že se do měst kde jsou, vejde neomezený počet lidí. Když nejdou lidi za Škodou, musí Škoda za lidmi.

    Odpovědět